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  • Action 

    Arsenault, Dominic (Routledge, 2014)
    This essay describes two different phenomena: action games, understood as a genre of games in which the player’s sensori-motor skills prevail over his cognitive activity, and a general theory of action-taking in context of the game-playing practice. ...
  • Canada 

    Arsenault, Dominic; Guay, Louis-Martin (The MIT Press, 2015)
  • The Character as Subjective Interface 

    Lessard, Jonathan; Arsenault, Dominic (Springer International Publishing, 2016-10-22)
    This paper re-frames virtual interactive characters as " subjective interfaces " with the purpose of highlighting original affordances for interactive story-telling through conversation. This notion is theoretically unpacked in the perspectives of ...
  • Dark waters : spotlight on immersion 

    Arsenault, Dominic (Eurosis, 2005)
    This paper combines several empirical studies and some theoretical research to shed some light on the dark, undefined waters in which we plunge when we are “immersed”. Immersion, across all media, comes in three different types and in three different ...
  • L’empire vidéoludique : comment les jeux vidéo ont conquis l’univers de Star Wars 

    Arsenault, Dominic; Perron, Bernard (2006)
    Il est difficile de discuter des développements intermédiaux de Star Wars sans évoquer la vision de l'instigateur de cet univers de science-fiction en constante expansion, George Lucas, qui a su mesuer l'importance qu'allait prendre le jeu vidéo (et, ...
  • Introduction: Welcome to the Dark Side 

    Arsenault, Dominic (MIT Press, 2017-09-08)
    Published by the MIT Press in the "Platform Studies" series, this is a book about the Super Nintendo Entertainment System that is not celebratory or self-congratulatory. Most other accounts declare the Super NES the undisputed victor of the “16-bit ...
  • Les jeux vidéo : au cœur de l’art, de la culture et de la société 

    Quels sont les effets des jeux vidéo sur les individus?;Quelles sont les mutations en cours dans le monde des jeux vidéo?; Quels types de culture et de société instaurent les jeux vidéo?
    Arsenault, Dominic; Perron, Bernard; Morin-Simard, Andréane; Maheux, Frédérick (Les Musées de la civilisation, 2014)
  • Narratology 

    Arsenault, Dominic (Routledge, Taylor & Francis Group, 2014)
    This essay provides an overview of the different types of study that can be conducted when considering the narrative aspects of video game play. It contextualizes this research among the larger movements of narratology, particularly concerning the ...
  • Qui est ‘je’? Autour de quelques stratégies vidéoludiques de design de personnage pour gérer l’actantialité ludo-narrative du joueur et son immersion fictionnelle 

    Arsenault, Dominic (Les Presses de l'Université du Québec, 2013)
    De plus en plus, le jeu vidéo se présente et se vit en termes de récit, ce qui n’est pas sans causer de nombreux maux de tête aux concepteurs de jeux comme aux théoriciens. Cet article s’intéresse au rôle central joué par le personnage dans la ...
  • Thumb-bangers : exploring the cultural bond between video games and heavy metal 

    Arsenault, Dominic; Guay, Louis-Martin (Inter-Disciplinary Press, 2012)
    Heavy metal and video games share an almost simultaneous birth, with Black Sabbath’s debut album in 1970 and Nolan Bushnell’s Computer Space in 1971. From Judas Priest’s ‘Freewheel Burning’ music video in 1984 to Tim Schafer’s Brütal Legend in 2009, ...