Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/11004

La mise en scène du savoir-faire musical au cinéma

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Ermont_Nathalie_2014_Memoire.pdf (785.6Kb)
2014-02 (degree granted: 2014-09-29)
Author(s)
Ermont, Nathalie
Advisor(s)
Cardinal, Serge
Level
Master's
Discipline
Études cinématographiques
Keywords
  • Cinéma
  • Musique
  • Apprentissage
  • Maître-élève
  • Narration
  • Éthique
  • Cinema
  • Music
  • Apprenticeship
  • Teaching-learning relationships
  • Narration
  • Ethics
  • Communications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)
Abstract(s)
Ce mémoire de recherche-création vise d’abord à inventorier et à analyser les processus et procédés narratifs, rhétoriques et formels grâce auxquels trois films mettent en scène le savoir-faire musical, et particulièrement la situation d’apprentissage de la musique et la relation maître-élève. Ces trois films sont : All That Jazz, de Bob Fosse (1979), Bird, de Clint Eastwood (1988) et Tous les matins du monde, d’Alain Corneau (1991). Au terme de cet inventaire et de cette analyse, nous aurons repéré une dominante thématique : dans ces films, et peut-être au cinéma en général, la musique et l’enseignement de la musique sont représentés sous des traits socio-psychologiques particuliers : d’une part, la possession de l’autre, la soumission, le sacrifice et la perpétuelle insatisfaction. Mais aussi les multiples gratifications dont l’éducation et la formation du corps et de l’esprit sont gages. Il conviendra alors de vérifier une hypothèse : Est-ce que certains modes d’expression cinématographiques — ayant à voir avec certaines pratiques de cadrage, certaines figures du champ- contrechamp, etc. —, et certains modes de narration filmiques n’expliqueraient pas cette capacité du cinéma à mettre en scène les menaces affectives et sociales qui pèsent sur le maître de musique et l’apprenti musicien ? Ce sont ces mêmes processus et procédés, ce même thème et cette même hypothèse, qui seront explorés dans un scénario de long métrage, en faisant cette fois-ci confiance à la capacité de problématisation de l’écriture poétique.
 
This research aims at making an inventory and an analysis of the narrative, rhetorical and formal processes, in which three movies are presenting the musical know-how, and especially the teaching-learning situation between a music professor and his student. These three films are: Tous les matins du monde, directed by Alain Corneau (1991); Bird, by Clint Eastwood (1988) and All That Jazz, by Bob Fosse (1979). Eventually, this inventory and this analysis will allow us to identify a prevailing thematic: in these movies, and even in Cinema in general, it seems like music and musical education are portrayed under social and psychological features that are characteristics. There is, one hand, the possession of the other, the submission, the sacrifice and the perpetual dissatisfaction. But on the other hand, there are many gratifications to which education for body mind and spirit is a guarantee. Our hypothesis is that certain cinematographic expression modes — related to variations of framing styles, angle and reverse shots and so on—, and certain film narrative modes might be explaining this ability that Cinema has to show the emotional and social threat that weighs on the musical professor and on his student. These very same processes, thematic and hypothesis will be examined in a feature length script that will focus on the ability of questioning theses topics using the poetical composition.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [17175]
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires [419]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS