Tempêtes. Composition audiovisuelle
Thesis or Dissertation
2013-05 (degree granted: 2014-03-03)
Author(s)
Advisor(s)
Level
DoctoralDiscipline
Musique (Composition)Keywords
- Performance audiovisuelle
- Composition audiovisuelle
- Vidéomusique
- Spatialisation
- Vidéo immersive
- Multi-écrans
- Synchronisation
- Analyse audiovisuelle
- Audiovisual performance
- Audiovisual composition
- Visual music
- Spatialization
- Immersive video
- Multi-screens
- Digital art
- Synchronization
- Audiovisual analysis
- Communications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)
Abstract(s)
Cette recherche définit le champ de la composition audiovisuelle (A/V). Elle vise à éclairer la pratique en ce domaine par l’analyse de ses racines historiques, de ses différentes tendances, de ses dispositifs de diffusion et de ses démarches de composition. C’est à partir de ce cadre que s’édifient la description et l’analyse de la démarche compositionelle du projet Tempêtes. Ma composition audiovisuelle présentée repose sur une libre interprétation des œuvres tardives du peintre Joseph Mallord William Turner. Elle se présente comme un voyage à l’intérieur de multiples paysages chaotiques en constante mutation. Organisée sous la forme d’une suite de tableaux, Tempêtes associe des visuels synthétiques de nuages de particules à une composition électroacoustique réalisée à partir des sons de la violoncelliste Soizic Lebrat. This research delineates the field of audiovisual composition (A/V). It aims to elucidate the practical features of this field through analysis of its historical roots, various trends, modes of diffusion, and compositional strategies. Starting from this framework, the description and analysis of the compositional methodology for the project Tempêtes are constructed. This audiovisual composition is based on a free interpretation of the late works of the painter, Joseph Mallord William Turner. It unfolds as a journey to the interior of multiple, chaotic landscapes in constant flux. Organized in the form of a sequence of tableaux, Tempêtes brings together synthetic visual representations of cloud particles with an electroacoustic composition derived from the sounds of the violoncellist, Soizic Lebrat.
Note(s)
La version intégrale de cette thèse est disponible uniquement pour consultation individuelle à la Bibliothèque de musique de l’Université de Montréal (www.bib.umontreal.ca/MU ).Collections
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.