Show item record

dc.contributor.advisorSokolovic, Ana
dc.contributor.authorBéland, Philippe
dc.date.accessioned2014-06-05T15:28:43Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2014-06-05T15:28:43Z
dc.date.issued2014-03-03
dc.date.submitted2013-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/10755
dc.subjectMusiquefr
dc.subjectComposition instrumentalefr
dc.subjectSynthétiseurfr
dc.subjectHarmoniefr
dc.subjectLangage musicalfr
dc.subjectAnalysefr
dc.subjectMusicfr
dc.subjectInstrumental compositionfr
dc.subjectSynthesizerfr
dc.subjectHarmonyfr
dc.subjectMusical Languagefr
dc.subjectAnalysisfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)fr
dc.titleL'utilisation du synthétiseur dans la musique instrumentalefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineMusique (Composition)fr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Mus.fr
dcterms.abstractCe mémoire présente les résultats de mes deux années d’études à la maîtrise en composition instrumentale à l’Université de Montréal. J’ai concentré mes recherches sur l’intégration du synthétiseur dans la musique de concert instrumentale, en plus de tenter de développer un langage personnel, en particulier en ce qui a trait à l’harmonie et au rythme. Ce texte présentera une analyse de ces différents éléments, à travers l’étude du corpus d’œuvres composées en vue de ce mémoire. En ce qui concerne la recherche sur l’intégration du synthétiseur, il sera question de la relation entre cet instrument électronique et les instruments acoustiques traditionnels, que ce soit par opposition, fusion ou dialogue musical. De plus, les problématiques propres à cet instrument seront abordées (programmation des sonorités, interprétation, notation, etc.).fr
dcterms.abstractThis masters thesis presents the results of my two-year study in musical composition at Université de Montréal. My research focused on developing an original and personal musical language, with an emphasis on harmony and rhythm. It focused also on the integration of the synthesizer in a traditional concert setting. This paper will analyze these elements by studying a body of pieces composed for this masters degree. Regarding the study of the synthesizer, this text will be about the relationship between this electronic instrument and the traditional acoustic instruments, whether it be opposition, blending to an ensemble or musical dialogue. Furthermore, some questions about this instrument will be addressed (patch programming, live interpretation, notation problems, and so on).fr
dcterms.descriptionLa version intégrale de ce mémoire est disponible uniquement pour consultation individuelle à la bibliothèque de musique de l'Université de Montréal (www.bib.umontreal.ca/MU)fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.