Show item record

dc.contributor.advisorRené de Cotret, Sophie
dc.contributor.advisorGiroux, Jacinthe
dc.contributor.authorSte-Marie, Anik
dc.date.accessioned2014-01-16T17:44:22Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2014-01-16T17:44:22Z
dc.date.issued2013-11-07
dc.date.submitted2013-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/10218
dc.subjectMathématiquesfr
dc.subjectPréscolairefr
dc.subjectProgramme de préventionfr
dc.subjectSituation didactiquefr
dc.subjectNombrefr
dc.subjectDévolutionfr
dc.subjectInstitutionnalisationfr
dc.subjectProgramme Fluppyfr
dc.subjectMathematicsfr
dc.subjectPreschool prevention programfr
dc.subjectDidactical situationfr
dc.subjectNumbersfr
dc.subjectDevolutionfr
dc.subjectInstitutionalizationfr
dc.subjectFluppy Programfr
dc.subject.otherEducation - Mathematics / Éducation - Mathématiques (UMI : 0280)fr
dc.titleAnalyse didactique du volet numérique du programme Fluppy au préscolairefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineSciences de l'éducation - Didactiquefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelDoctorat / Doctoralfr
etd.degree.namePh. D.fr
dcterms.abstractLa thèse porte sur l’analyse qualitative de situations didactiques intégrées au programme de prévention au préscolaire Fluppy. Conçu pour la prévention de la violence et du décrochage scolaire (Tremblay et al., 1992, Tremblay et al., 1995), ce programme s’est enrichi depuis une dizaine d’années de différentes composantes d’intervention, dont une sur l’enseignement du français et des mathématiques. Ce programme, relevant aujourd’hui d’une approche multimodale, a fait l’objet d’une évaluation d’impact en 2002-2004 (Capuano et al., 2010). Le devis quasi-expérimental n’a cependant pas permis de procéder à une analyse appropriée au cadre méthodologique, l’ingénierie didactique (Artigue, 1990), sur lequel se fondent les situations didactiques en mathématiques. La thèse procède donc à la validation interne des trois séquences numériques, issues de la composante mathématique, telles qu’expérimentées dans deux classes du préscolaire en 2011-2012. La première séquence vise au développement des connaissances sur la désignation de quantités. La deuxième sur la comparaison numérique et, la troisième, sur la composition additive des nombres. Les analyses mettent en évidence : 1) certains décalages entre la proposition didactique et la réalisation effective des situations; 2) l’évolution des connaissances numériques des élèves; 3) les forces et les limites de l’analyse a priori. L’interprétation des résultats ouvre sur un enrichissement de l’analyse a priori des situations didactiques ainsi que sur de nouvelles considérations relatives aux processus de dévolution et d’institutionnalisation dans le cadre de l’appropriation de situations didactiques par des enseignants du préscolaire.fr
dcterms.abstractThe thesis focuses on the qualitative analysis of didactic situations incorporated in the prevention program, Fluppy, intended for preschool children. Originally designed for the prevention of violence and school dropout (Tremblay et al., 1992; Tremblay et al.,1995), over the last decade, this program has abundantly been enhanced of different intervention components, including French and mathematics teaching. This program, which is now part of a multimodal approach, has been the subject of an impact assessment in 2002-2004 (Capuano et al., 2010). The quasi-experimental instrument, has however failed to conduct a proper analysis of the methodological framework, the didactical engineering (Artigue, 1990); basis of the theory of didactical situations in mathematics. The thesis undertakes the internal validation of three numeric sequences –from the mathematical component– such as they were tested in two preschool classes in 2011-2012. The first sequence studies the development of C-knowledge regarding the designation of quantities. The second one tackles the numerical comparison, and the third one studies the additive composition of numbers. Analyzes reveal: 1) some discrepancies between the didactical proposal and the actual situations, 2) the development of students’ c-knowledge, and 3) the strengths and limitations of the a priori analysis. The interpretation of the results broadens the a priori analysis of didactical situations as well as arises new considerations on the devolution and institutionalization phenomena within the framework of preschool teachers’ appropriation of didactical situations.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.