Show item record

dc.contributor.advisorBeauchamp, Miriam
dc.contributor.authorVera Estay, Evelyn Christy
dc.date.accessioned2013-02-12T20:28:18Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONen
dc.date.available2013-02-12T20:28:18Z
dc.date.issued2012-12-03
dc.date.submitted2012-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/9009
dc.subjectRaisonnement sociomoralen
dc.subjectFonctions exécutivesen
dc.subjectAdolescenceen
dc.subjectFonctionnement socialen
dc.subjectMoral reasoningen
dc.subjectExecutive functioningen
dc.subjectSocial functioningen
dc.subject.otherPsychology - Cognitive / Psychologie cognitive (UMI : 0633)en
dc.titleLe raisonnement sociomoral à l’adolescence : la contribution spécifique des fonctions exécutivesen
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplinePsychologieen
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sen
etd.degree.nameM. Sc.en
dcterms.abstractLe raisonnement sociomoral (RSM) est une habileté essentielle durant l’adolescence, car elle guide les décisions sociales, facilitant le fonctionnement social. Quelques facteurs sociocognitifs et socioémotionnels semblent favoriser l’évolution du RSM, cependant leur contribution particulière reste nébuleuse, car ils ont été étudiés de façon isolée. Cette étude explore les habiletés associées au RSM mature chez les adolescents en santé, ainsi que la contribution spécifique des fonctions exécutives, en utilisant un outil écologiquement valide pour cette population. Nous avons détecté quatre contributeurs indépendants du RSM mature : l’âge, l’intelligence, la flexibilité cognitive et la fluence verbale, ainsi que des différences de genre concernant la maturité du RSM et la prise de décision sociomorale. Les résultats de cette étude contribuent à améliorer la compréhension du développement moral à l’adolescence et soulignent l’importance d’utiliser des outils écologiquement valides pour mesurer les habiletés sociales.en
dcterms.abstractSociomoral reasoning (SMR) is an important skill during adolescence because it guides social decisions, facilitating social functioning. A number of sociocognitive and socioemotional factors are likely to underlie the evolution of SMR abilities; however their relative contribution remains unclear given that to date their roles have typically been explored in isolation. This study explores the underpinnings of SMR maturity in typically developing adolescents and the specific contribution of executive functions using an ecologically valid tool for assessment in the adolescent population. We detected four independent contributors of SMR maturity in healthy adolescence: age, intelligence, cognitive flexibility and verbal fluency, as well as gender differences in SMR maturity and sociomoral decision-making. Taken together, the findings of this study contribute to better understanding moral development during adolescence and highlight the importance of using ecologically valid tools to measure social skills.en
dcterms.languagefraen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.