Show item record

dc.contributor.advisorLacasse, Germain
dc.contributor.authorPetit, Gabriel
dc.date.accessioned2013-01-21T20:05:23Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONen
dc.date.available2013-01-21T20:05:23Z
dc.date.issued2012-12-03
dc.date.submitted2012-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/8865
dc.subjectbande-annonceen
dc.subjectmontageen
dc.subjectesthétiqueen
dc.subjectrhétoriqueen
dc.subjectintertextualitéen
dc.subjecttraileren
dc.subjecteditingen
dc.subjectaestheticsen
dc.subjectrhetoricen
dc.subjectintertextualityen
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)en
dc.titleLa bande-annonce, un film amplifiéen
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineÉtudes cinématographiquesen
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sen
etd.degree.nameM.A.en
dcterms.abstractNotre projet porte sur la relation entre la bande-annonce et le film qu’elle présente. Plus précisément, nous nous intéressons à la manière dont le remontage effectué par la bande-annonce amplifie le film. En premier lieu, nous avons effectué une analyse intertextuelle et esthétique de cinq bandes-annonces contemporaines en cernant le concept spécifique de chacun des exemples et en isolant ce que nous avons appelé des effets d’emphase, c’est-à-dire la mise en valeur de certaines qualités du film par l’entremise du montage du film-annonce. Nous avons ensuite exploré conceptuellement la logique transformante de la bande-annonce en considérant des pistes complémentaires : le montage attractif, la structure ouverte et l’évocation d’une mémoire virtuelle.en
dcterms.abstractOur project focuses on the relationship between the trailer and the film it presents, specifically, how the re-editing of the trailer amplify the film. First, we conducted an intertextual and aesthetic analysis of five contemporary trailers by identifying the specific concept of each example and by isolating what we called the effects of emphasis, that is to say accentuation of certain qualities of the film through the editing of the trailer. We then explored conceptually the transforming logic of the trailer considering complementary ideas: attractive editing, open structure and the evocation of a virtual memory.en
dcterms.languagefraen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.