La divine comédie de Stan Brakhage : une lecture du film lyrique The Dante Quartet
dc.contributor.advisor | Mariniello, Silvestra | |
dc.contributor.author | Arsenault, Nadia | |
dc.date.accessioned | 2012-07-10T18:25:33Z | |
dc.date.available | NO_RESTRICTION | en |
dc.date.available | 2012-07-10T18:25:33Z | |
dc.date.issued | 2012-06-01 | |
dc.date.submitted | 2011-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1866/8343 | |
dc.subject | Stan Brakhage | en |
dc.subject | The Dante Quartet | en |
dc.subject | Metaphors on Vision | en |
dc.subject | The Divine Comedy | en |
dc.subject | reverse ekphrasis | en |
dc.subject | experimental film | en |
dc.subject | american postmodern poetry | en |
dc.subject | La divine comédie | en |
dc.subject | ekphrasis inversée | en |
dc.subject | cinéma expérimental | en |
dc.subject | poésie postmoderne américaine | en |
dc.subject.other | Communications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900) | en |
dc.title | La divine comédie de Stan Brakhage : une lecture du film lyrique The Dante Quartet | en |
dc.type | Thèse ou mémoire / Thesis or Dissertation | |
etd.degree.discipline | Études cinématographiques | en |
etd.degree.grantor | Université de Montréal | fr |
etd.degree.level | Maîtrise / Master's | en |
etd.degree.name | M.A. | en |
dcterms.abstract | Film abstrait peint à la main sur de la pellicule recyclée, The Dante Quartet de Stan Brakhage est une adaptation personnelle de La divine comédie de Dante. Agissant comme un palimpseste où chaque couche révèle des éléments caractéristiques de l’oeuvre du cinéaste ainsi que l’influence de certains poètes et artistes, The Dante Quartet reprend certaines caractéristiques de l’ekphrasis. Dans ce mémoire, je travaille avec l’hypothèse heuristique que The Dante Quartet est une ekphrasis, et plus précisément une ekphrasis inversée. Ce mémoire s’intéresse à ce qui reste du pré-texte après son passage d’un média à un autre. Compte tenu du laps temporel qui sépare ces deux œuvres, il est aussi question d’influences contemporaines au travail de Brakhage. Le cinéaste basant son travail sur les phénomènes de vision (et plus particulièrement sur les visions hypnagogiques dans le cas qui m’occupe), le point sera fait sur la pensée de Brakhage à ce sujet, pensée qu’il expose dans son livre-manifeste Metaphors on Vision. | en |
dcterms.abstract | The Dante Quartet by Stan Brakhage is a personal adaptation of The Divine Comedy of Dante who took the form of an abstract movie made from hand painted images on recycled footage. Acting as a palimpsest in which each layer reveals characteristic features of Brakhage's work and the influence of different poets and artists on it, The Dante Quartet also includes some features of ekphrasis. In this thesis, I work with the heuristic assumption that The Dante Quartet is an ekphrasis, specifically a reverse ekphrasis. This thesis looks at what remains of the pre-text after the transfer from one medium to another. Given the temporal interval between these two works, I will also discuss of certain contemporary influences to Brakhage's work. As the filmmaker based his work on vision phenomena (especially on hypnagogic visions in that movie), the point will be made regarding Brakhage's thinking about this, thought that he describes in his manifesto Metaphors on Vision. | en |
dcterms.language | fra | en |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.