Show item record

dc.contributor.advisorAsselin, Olivier
dc.contributor.authorBouchnak, Abdelhamid
dc.date.accessioned2010-12-17T17:21:28Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONen
dc.date.available2010-12-17T17:21:28Z
dc.date.issued2010-08-05
dc.date.submitted2010-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/4412
dc.subjectAllégorieen
dc.subjectArtsen
dc.subjectCinémaen
dc.subjectKusturicaen
dc.subjectUndergrounden
dc.subjectPolitiqueen
dc.subjectAllegoryen
dc.subjectArtsen
dc.subjectCinemaen
dc.subjectKusturicaen
dc.subjectUndergrounden
dc.subjectpoliticen
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)en
dc.titleL’allégorie comme discours politique dans Underground d'Emir Kusturicaen
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineÉtudes cinématographiquesen
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sen
etd.degree.nameM.A.en
dcterms.abstractNotre recherche se compose de trois parties essentielles. La première présente une définition de l’allégorie en général, puis dans les arts visuels et pour finir au Cinéma. La deuxième partie consiste à analyser l’allégorie dans Underground de Kusturica. Dans cette deuxième partie, nous commencerons par exposer les caractéristiques générales du cinéma d’Emir Kusturica avant d’analyser la manière dont le réalisateur utilise l’allégorie dans Underground pour dénoncer une guerre. Enfin, dans la troisième partie, nous évoquerons les risques qu’un traitement allégorique peut comporter en parlant de la polémique qu’Underground provoqua lors de l’attribution de la Palme d’or au festival de Cannes en 1995. Nous faisons l’hypothèse que Kusturica a eu recours à l’allégorie, non pas pour contourner la censure, mais pour contourner les éventuelles critiques.en
dcterms.abstractOur research is in three parts. The first is a definition of the allegory in general, in the visual arts and in film. The second part analyzes the allegorical dimension of Kusturica film Underground. After having mentioned the main characteristics of Kusturica’s cinema, I will examine the ways in which the director has used the allegory in his film : officially, the allegory was presented as a means to denounce the war in the the Balkans, but we will try to see if there weren’t another reason of the director’s choice of this figure. In the third part, we will discuss the debate that the film started and the political views of the director.en
dcterms.descriptionMemoire creationen
dcterms.languagefraen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.