Show item record

dc.contributor.advisorRibouillault, Denis
dc.contributor.advisorMorel, Philippe
dc.contributor.authorHerbert, Cassandre
dc.date.accessioned2024-07-22T12:40:05Z
dc.date.availableMONTHS_WITHHELD:60fr
dc.date.available2024-07-22T12:40:05Z
dc.date.issued2024-06-19
dc.date.submitted2023-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/33615
dc.subjectCérèsfr
dc.subjectDéméterfr
dc.subjectart italienfr
dc.subjectart flamandfr
dc.subjectRenaissancefr
dc.subjectféconditéfr
dc.subjectfertilitéfr
dc.subjectagriculturefr
dc.subjectchristianismefr
dc.subjecticonographiefr
dc.subjectItalian artfr
dc.subjectFlemish artfr
dc.subjectRenaissancefr
dc.subjectfecundityfr
dc.subjectfertilityfr
dc.subjectChristianismfr
dc.subjecticonographyfr
dc.subject.otherArt history / Histoire de l’art (UMI : 0377)fr
dc.titleLe mythe de Cérès dans l'art européen de la Renaissance : XVe - XVIIe sièclefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineHistoire de l'artfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelDoctorat / Doctoralfr
etd.degree.namePh. D.fr
dcterms.abstractLa thèse analyse les représentations du mythe de Cérès, déesse romaine de l’agriculture et le faisceau d’idées qu’il concentre dans l’imaginaire collectif de la première modernité, le choix a été fait d’étudier sa représentation dans des contextes géographiques différents, selon un axe chronologique allant de ses premières résurgences dans l’art et la littérature du XVe siècle, où se cristallisent en Italie la plupart des significations allégoriques et symboliques qui lui sont associées, à la première moitié du XVIIe siècle lorsque s’annoncent les prémices d’un changement de paradigme et, surtout, se confirment les effets de la Contre-Réforme et du Concile de Trente sur les œuvres à thématique païenne. Des œuvres réalisées sur différents supports (tableau, fresque, gravure, manuscrit, incunable, objet du mobilier, médailles) seront ainsi convoquées et interrogées à l’aune des sources littéraires employées par les artistes et de leur contexte de production. Le corpus analysé se divise en trois parties qui correspondent aux grandes thématiques abordées dans la thèse : l’abondance, la fertilité, ainsi que les relations entre Cérès et le christianisme. Les deux premiers thèmes relatifs à la prospérité et à la fécondité reprennent les principales propriétés attribuées à Déméter-Cérès depuis l’Antiquité, tandis que le troisième thème s’attache à retracer les rapports entre la tradition figurative que l’on nommera « démétriaque » et l’imaginaire chrétienne, à travers l'étude d'œuvres qui, dans certains cas, ont été produites par le même artiste.fr
dcterms.abstractThis thesis analyses the representations of the myth of Ceres, the Roman goddess of agriculture, and the bundle of ideas it concentrates in the collective imagination of early modernity. In different geographical contexts, the representations of the myth are investigated along a chronological axis ranging from the first revivals in art and literature in the 15th century - when most of the allegorical and symbolic meanings associated with it crystallize in Italy - to the first half of the 17th century, when the first signs of a paradigm shift began to appear and, above all, the effects of the Counter-Reformation and the Council of Trent on works with pagan themes were confirmed. Works of various kinds (paintings, frescoes, engravings, manuscripts, incunabula, ornaments, and medals) will be examined considering the literary sources used by the artists and the context in which they were produced. The corpus analyzed is divided into three parts, which correspond to the major themes addressed in the thesis: abundance, fertility and the relationship between Ceres and Christianity. The first two themes, abundance, and fertility, concern the main properties attributed to Demeter-Ceras since antiquity, while the third theme focuses on the relationship between the figurative tradition we will call 'demetriac' and Christian figurative imagery, through the study of works that, in some cases, were produced by the same artist.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

PDF
Under embargo until: 2029-06-19

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.