Show item record

dc.contributor.advisorMonnet, Rodica-Livia
dc.contributor.authorGuilbert, Alice
dc.date.accessioned2024-06-25T13:49:21Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2024-06-25T13:49:21Z
dc.date.issued2024-05-22
dc.date.submitted2023-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/33433
dc.subjectCinémafr
dc.subjectJaponfr
dc.subjectAbsurdefr
dc.subjectGénération perduefr
dc.subjectSono Shionfr
dc.subjectKatsuhito Ishiifr
dc.subjectJapanfr
dc.subjectAbsurdfr
dc.subjectIshii Katsuhitofr
dc.subjectLost generationfr
dc.subjectComedyfr
dc.subjectHorrorfr
dc.subjectAlbert Camusfr
dc.subjectGrotesquefr
dc.subjectComédiefr
dc.subject.otherFilm studies / Études cinématographiques (UMI : 0900)fr
dc.titleL’absurde dans le cinéma de Sono Shion et Ishii Katsuhito : portrait extrême de la « génération perdue » japonaisefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCinémafr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCe projet de recherche propose de déceler les manifestations formelles et narratives du « sentiment d'absurdité » camusien dans Suicide Club (2001) de Sono Shion et The Taste of Tea (2004) réalisé par Ishii Katsuhito. En vue de déterminer la part de responsabilité détenue par la crise économique japonaise des années 1990 dans le traitement absurde de ces œuvres, le caractère inconséquent de la violence représenté chez Sono et le traitement de la solitude chez Ishii sont analysés. Abordant tous deux le concept de rupture générationnelle, la présence d’absurde au sein de ces films illustre la réalité préoccupante de la « génération perdue » japonaise, de jeunes gens confrontés à l’absence d’offre d’emplois et à un isolement sociétal forcé.fr
dcterms.abstractThis project aims to identify the formal and narrative manifestations of the Camusian “sense of absurdity” in Sono Shion’s Suicide Club (2001) and The Taste of Tea (2004) directed by Ishii Katsuhito. In order to determine the extent to which the Japanese economic crisis of the 1990s contributed to the absurd treatment in these works, the project analyzes the inconsistent nature of the violence represented in Sono’s film and the treatment of solitude in Ishii’s. Both films address the concept of generational rupture. In doing so, the presence of the absurd within these films illustrates the worrying reality experienced by young people faced with the absence of job offers and forced societal isolation, known as the Japanese "lost generation".fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.