Show item record

dc.contributor.advisorHabib, André
dc.contributor.authorVignaud, Pierre
dc.date.accessioned2024-05-13T15:51:36Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2024-05-13T15:51:36Z
dc.date.issued2024-04-17
dc.date.submitted2024-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/33192
dc.subjectcatastrophe naturellefr
dc.subjectcrise du Verglasfr
dc.subjecttélévisionfr
dc.subjectarchivesfr
dc.subjectesthétiquefr
dc.subjectcinéma de réemploifr
dc.subjecttechniquefr
dc.subjectélectricitéfr
dc.subjectpluie verglaçantefr
dc.subjectVHSfr
dc.subjectnatural disasterfr
dc.subjectice stormfr
dc.subjecttelevisionfr
dc.subjectaestheticsfr
dc.subjectfound footagefr
dc.subjectelectricityfr
dc.subjectfreezing rainfr
dc.subject.otherCinematography / Cinématographie (UMI : 0435)fr
dc.titleLe Verglas, analyse et réemploi des images d’une catastrophefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCinémafr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractÀ partir d’archives diffusées sur YouTube, ce mémoire s’intéresse à la catastrophe naturelle du Verglas de 1998. Les vidéos sont l’occasion d’une réflexion sur l’esthétique des images d’information journalistique de catastrophes naturelles, sur le support VHS qui a permis leur premier enregistrement (la création d’une mémoire), et sur la télévision, médium qui les a d’abord diffusées. Conjointement à l’analyse de ces images est exposée la démarche de leur réemploi qui a mené à la réalisation d’un essai filmique. Le réemploi s’est notamment effectué en altérant des archives avec des magnétoscopes, fruits de la technologie de l’époque, qui avaient permis d’enregistrer les images télévisées. Avec ce geste de réemploi sont apparues des perspectives esthétiques qui permettent de voir la catastrophe autrement. D’autre part, ce projet a conduit l’auteur, muni d’une caméra VHS, à aller sur les lieux de l’événement, filmer les pylônes reconstruits, mais aussi au-delà, à la Baie James. Ce travail de recherche-création procède d’une méthode non systématique mais qui suit des chemins ouverts par les archives, par les technologies rencontrées ou par les images créées. Il envisage la question fondamentale que posent les catastrophes naturelles : celle du rapport qu’entretient l’homme avec la nature.fr
dcterms.abstractFrom archives released on YouTube, this thesis aims to explore the natural disaster of Ice Storm of 1998. The videos offer an opportunity to reflect on the aesthetic images of journalistic information on natural disasters, but also on the VHS medium that allowed their first recording (the creation of a memory), as well as on television, the medium that first distributed them. Alongside the analysis of these images, this thesis presents the process for reusing them, which led to the production of a film essay. Archives were altered thanks to video recorders, the technological advancement of the time, which allowed the recording of televised images. With reuse, came aesthetic perspectives that allow us to see the disaster differently. On the other hand, this project led the author, equipped with a VHS camera, to go to the scene of the event, to film the reconstructed pylons, but also to go beyond, to James Bay. This research-creation work was developed through a non-systematic method, rather following the paths opened up by the archives, technologies encountered or images created. It considers the fundamental question posed by natural disasters : that of the relationship between man and nature.fr
dcterms.descriptionMémoire en recherche-création.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

File
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.