Show item record

dc.contributor.advisorPidduck, Julianne
dc.contributor.authorTurmel, Clermont-Louis
dc.date.accessioned2022-11-03T16:11:42Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2022-11-03T16:11:42Z
dc.date.issued2022-06-22
dc.date.submitted2021-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/27030
dc.subjectanalysefr
dc.subjectcréationfr
dc.subjectdidactiquefr
dc.subjectenseignementfr
dc.subjectimagefr
dc.subjectlittératie médiatiquefr
dc.subjectmultimodalitéfr
dc.subjectpédagogiefr
dc.subjectanalysisfr
dc.subjectcreationfr
dc.subjectdidacticsfr
dc.subjectmedia literacyfr
dc.subjectmultimodalityfr
dc.subjectpedagogyfr
dc.subjectteachingfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Mass Communications / Communications et les arts - Communications (UMI : 0708)fr
dc.titleEnseigner le regard critique : une séquence d’enseignement multimodale pour l’analyse d’images et de messages médiatiquesfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCommunicationfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Sc.fr
dcterms.abstractÀ la problématique de la quasi-omniprésence d’images médiatiques dans la vie des jeunes générations, s’ajoutent les grands défis de la sensibilisation des élèves aux techniques d’analyse de messages médiatiques. Où et de quelle manière apprennent-ils vraiment à faire preuve de jugement critique face aux contenus rencontrés sur le Web ? Le processus de recherche documentaire, de création et de réflexion de ce mémoire explore la façon dont une œuvre originale (un conte de forme dialogale) peut servir la conceptualisation et la conception d’une séquence d’enseignement. S’y trouve interrogée l’articulation des dimensions littéraire et didactique d’une ressource (asynchrone et à distance) destinée à l’enseignement de l’analyse d’images et de messages pour des élèves cégépien.e.s de 18-19 ans. Mobilisant les théories de la multimodalité et de la littératie médiatique, cette recherche-création s’inscrit au croisement des études en communication médiatique, en pédagogie postsecondaire et en création artistique (scénarisation).fr
dcterms.abstractIn addition to the problem of the omnipresence of media images omnipresence for younger generations, there are several major challenges associated with teaching message analysis techniques. Where and how does a person learn to exercise critical judgment in relation to the contents of the Web? The research, creation and thinking processes of this dissertation explore how an original tale (a dialogue) can offer a basis for the conceptualization and conception of a teaching sequence. The dissertation examines the articulation between the literary and didactic dimensions of a teaching tool (asynchronous and distanced) adapted to image and message analysis teaching for CEGEP students of 18 or 19. Mobilizing multimodality and media literacy theories, this research-creation project is situated at the crossroads of media communication studies, post-secondary pedagogy and artistic creation (scriptwriting).fr
dcterms.descriptionMémoire en recherche-création.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.