Show item record

dc.contributor.advisorBeauchamp, Miriam
dc.contributor.authorLibenstein, Jamie
dc.date.accessioned2022-08-31T11:41:35Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2022-08-31T11:41:35Z
dc.date.issued2022-04-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/26756
dc.subjectDevelopmentfr
dc.subjectResiliencefr
dc.subjectQualitativefr
dc.subjectChildrenfr
dc.subjectCOVID-19fr
dc.titleA light in the dark : positive lessons from children’s perspectives on COVID-19fr
dc.typeTravail étudiant / Student workfr
etd.degree.disciplinePsychologie cliniquefr
dcterms.abstractAims: Understanding the negative impact of the pandemic on children and adolescents’ is essential in order to provide proper support and intervention. Nonetheless, surmounting adversity, such as COVID-19, may also provide positive lessons for youth to overcome the negative consequences of the pandemic and prepare society for future crises. The objective of the current qualitative study was to document the positive aspects perceived by children and adolescents during COVID-19. Methods: Participants (N=67, 5-14 years old) were recruited in May and June 2020. Semi-structured interviews were conducted via a videoconferencing platform. Based on the transcribed and coded interviews, a thematic qualitative analysis was derived utilizing NVivo. Results: Participants’ answers were grouped into four main themes and sub-themes: 1) positivity from school routine changes, 2) more time spent with others, 3) more time for projects, hobbies and activities and, 4) positive usage of technology. Conclusion: Analyzing youth perspectives on their experience of the COVID-19 pandemic provides insight into some of the positive changes and lessons that can be gained amidst the overwhelming negative consequences of the pandemic.fr
dcterms.abstractObjectifs : Il est essentiel de comprendre l'impact négatif de la pandémie sur les enfants et les adolescents afin d'apporter du soutien et des interventions appropriées. Néanmoins, surmonter l'adversité, comme le COVID-19, peut également fournir des leçons positives aux jeunes pour surmonter les conséquences négatives de la pandémie et préparer la société aux crises futures. L'objectif de la présente étude qualitative était de documenter les aspects positifs perçus par les enfants et les adolescents pendant COVID-19. Méthodes : Les participants (N=67, 5-14 ans) ont été recrutés en mai et juin 2020. Des entretiens semi-structurés ont été menés via une plateforme de vidéoconférence. Sur la base des entretiens transcrits et codés, une analyse qualitative thématique a été dérivée en utilisant NVivo. Résultats : Les réponses des participants ont été regroupées en quatre thèmes principaux et sous-thèmes : 1) positivité des changements de routine scolaire, 2) plus de temps passé avec les autres, 3) plus de temps pour les projets, les hobbies et les activités et, 4) utilisation positive de la technologie. Conclusion : L'analyse du point de vue des jeunes sur leur expérience de la pandémie de COVID-19 donne un aperçu de certains des changements positifs et des leçons qui peuvent être tirées des conséquences négatives considérables de la pandémie.fr
dcterms.descriptionEssai doctoral présenté en vue de l’obtention du grade de D.Psy. en Psychologie option Psychologie cliniquefr
dcterms.languageengfr
UdeM.cycleÉtudes aux cycles supérieurs / Graduate studiesfr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.