Show item record

dc.contributor.advisorAsselin, Olivier
dc.contributor.authorTorre, Axel
dc.date.accessioned2022-04-12T15:52:10Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2022-04-12T15:52:10Z
dc.date.issued2022-03-16
dc.date.submitted2021-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/26521
dc.subjectRelativitéfr
dc.subjectTempsfr
dc.subjectVoyage temporelfr
dc.subjectScience au cinémafr
dc.subjectAlbert Einsteinfr
dc.subjectChristopher Nolanfr
dc.subjectInterstellarfr
dc.subjectRelativityfr
dc.subjectTimefr
dc.subjectTime travelfr
dc.subjectScience in filmsfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)fr
dc.titleImages de la science : la représentation de la théorie de la relativité au cinéma, à travers l’exemple d’Interstellar (Nolan 2014)fr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCinémafr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCe mémoire de recherche-création explore les différentes modalités de la représentation d’une théorie scientifique—la théorie de la relativité, développée par Albert Einstein au début du XXe siècle—et se concentre sur le voyage dans le temps. Le mémoire est divisé en deux parties : un texte de recherche et un projet de création. Dans le texte de recherche, le premier chapitre rappelle ce qu’est la théorie de la relativité et fait un bref historique des films sur le voyage dans le temps; le second chapitre est une analyse du film Interstellar réalisé par Christopher Nolan en collaboration avec le physicien américain, Kip Thorne. Dans ce film, la théorie de la relativité n’est pas un élément secondaire, mais le coeur même de l’histoire. Ma création, présentée ici dans un document de jeu (Concept narratif d’un jeu vidéo), est un projet de jeu vidéo se déroulant pendant la seconde guerre mondiale, dans lequel le joueur devra voyager dans le temps pour sauver l’humanité du pouvoir nazi.fr
dcterms.abstractThis research-creation master’s thesis explores the different modalities of the representation of the Theory of Relativity, developed by Albert Einstein in the beginning of the 20th century and focuses on time travel. The dissertation is divided into two parts: a research essay and a creation project. The first chapter of the research explains the basis of the Theory of Relativity and gives a brief history of time-travel in cinema. The second chapter analyses the movie Interstellar, produced by Christopher Nolan in collaboration with the American physicist Kip Thorne. This motion picture is a prime example of the Theory of Relativity in modern cinema. The creation section, presented here in a Video game narrative concept, is a video game project set during the Second World War, in which the player will have to travel through time in order to save humanity from the Nazis.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.