Show item record

dc.contributor.advisorPerron, Bernard
dc.contributor.authorRenaud-St-Roch, Mathilde
dc.date.accessioned2022-04-12T15:47:20Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2022-04-12T15:47:20Z
dc.date.issued2022-03-16
dc.date.submitted2021-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/26519
dc.subjectCinémafr
dc.subjectséries téléviséesfr
dc.subjectgénérique d’ouverturefr
dc.subjectsémio-pragmatiquefr
dc.subjectuniversfr
dc.subjectTV showsfr
dc.subjecttitle sequencefr
dc.subjectsemio-pragmaticfr
dc.subjectuniversefr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)fr
dc.titleL’univers des génériques d'ouverture dans les oeuvres fantastiques américaines et contemporainesfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCinémafr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCe mémoire se concentre sur les génériques d’ouverture et sur les techniques proposées par les concepteurs de ce segment filmique visant à inviter le spectateur à entrer dans la fiction. Cette étude cherche à catégoriser les génériques d’ouverture étudiés selon les éléments montrés à l’écran pour présenter un univers divergent du nôtre. Les films américains contemporains fantastiques sont mis de l’avant afin d’analyser la présentation d’un nouvel univers. À partir de théories et de définitions sur les génériques, l’analyse se développera à l’aide des bases de la sémio-pragmatique de Roger Odin. L’intérêt de cette recherche est de comprendre les opérations effectuées par le générique pour que le spectateur entre dès le départ en phase avec l’œuvre.fr
dcterms.abstractThis dissertation focuses on the opening credits and the techniques proposed by the designers of this filmic segment to invite the audience into the fiction. This study seeks to categorize the opening credits studied according to the elements shown on the screen to present a universe divergent from our own. Contemporary American fantasy films are put forward to analyze the presentation of a new universe. Starting with theories and definitions of generics, the analysis will be developed using the foundations of Roger Odin's semio-pragmatics. The interest of this research is to understand the operations carried out by the credits so that the spectator can be in phase with the work.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.