Show item record

dc.contributor.advisorCooren, François
dc.contributor.authorSurprenant, Nellie
dc.date.accessioned2022-04-04T19:21:26Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2022-04-04T19:21:26Z
dc.date.issued2022-03-16
dc.date.submitted2021-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/26461
dc.subjectcaricaturefr
dc.subjectdessin de pressefr
dc.subjectimagefr
dc.subjectsémiotiquefr
dc.subject11 septembre 2001fr
dc.subjectpolitical cartoonsfr
dc.subjectsemioticsfr
dc.subjectSeptember 11 2001fr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Mass Communications / Communications et les arts - Communications (UMI : 0708)fr
dc.titleUne analyse sémiotique des caricatures éditoriales américaines du 12 septembre 2001fr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCommunicationfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Sc.fr
dcterms.abstractQuel est le sens et la portée des images et des textes diffusés dans les médias? Voici la première question de recherche suggérée sur la page d'accueil web du département de communication de l’Université de Montréal. Le présent mémoire vise justement à répondre en partie à ce questionnement. Plus particulièrement, nous avons tenté de comprendre comment font sens des caricatures éditoriales publiées dans la presse écrite américaine le 12 septembre 2001. En utilisant une méthode d'analyse qui jumelle la théorie sémiotique de Charles Sanders Peirce et la sémiologie de Roland Barthes, nous avons analysé un corpus constitué de dix caricatures publiées au lendemain des évènements du 11 septembre. Nous avons observé la pertinence d’une analyse sémiotique rigoureuse en tentant d’évacuer la latitude discrétionnaire observée dans certaines analyses de notre revue de littérature. Comme nous le montrons, au lendemain de cet événement catastrophique, la plupart des images analysées renforcent le sentiment de tristesse et de peine alors que d’autres images sont plus bellicistes et suggèrent un appel à la vengeance et donc à la guerre.fr
dcterms.abstractWhat is the meaning and scope of the images and texts that we find in the media? This is the first research question suggested on the web page of the Department of communication of the Université de Montréal. This master’s thesis aims to partly address this questioning. Specifically, we tried to understand how political cartoons published in the American press on September 12, 2001 make sense. Using an analytical method that combines Charles Sanders Peirce’s semiotic and Roland Barthes’s semiology, we examined a corpus made of ten cartoons published the day after the September 11 events. We observed the relevance of a rigorous semiotic analysis by trying to eliminate the discretionary latitude observed in certain analyses found in our literature review. In the aftermath of this catastrophic event, most of the images we analyzed reinforce the feeling of sadness and grief while other cartoons are more hawkish and suggest a call for revenge, and therefore for war.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.