A multilevel meta-analysis of the relationship between basic psychological needs and autonomous motivation at work
Student work [Graduate studies]
Author(s)
Advisor(s)
Abstract(s)
La théorie de l’autodétermination (TAD) affirme que la motivation autodéterminée est influencée par trois besoins psychologiques fondamentaux : l’autonomie, la compétence et l’appartenance sociale. L’objectif de cette revue systématique était de tester l’hypothèse de la TAD que chacun des trois besoins psychologiques à une influence égale sur la motivation autodéterminée au travail, à la fois lorsque satisfait et frustré. Les bases de données Business Source Premier, CINAHL, MEDLINE, PsycINFO et Scopus ont été consultées le 14 juin 2019 à la recherche d’articles examinant l’effet de satisfaire et/ou frustrer les besoins d’autonomie, de compétence et/ou d’appartenance sociale sur la motivation autodéterminée dans un contexte de travail. Au total, 98 articles répondaient aux critères d’éligibilité; de ces articles, 97 sur la satisfaction des besoins ont fait l’objet d’une méta-analyse multiniveaux. Les estimations de la taille de l’effet pour l’autonomie (r = 0.38; 95% CI [0.34, 0.41]; p < .0001), la compétence (r = 0.41; 95% CI [0.35, 0.46]; p < .0001), et l’appartenance sociale (r = 0.37; 95% CI [0.31, 0.43]; p < .0001) ne différaient pas significativement les uns des autres en termes de leur corrélation avec la motivation autodéterminée au travail. Cependant, les résultats de l’analyse de poids relatif ont indiqué que l’appartenance sociale était le prédicteur le plus important de la motivation autodéterminée, intrinsèque et identifiée, expliquant ~ 49% de la variance prédite de ces résultats. Ces résultats remettent en question le principe de la TAD que les besoins d’autonomie, de compétence et d’appartenance sociale exercent une influence égale sur la motivation autodéterminée lorsqu’ils sont satisfaits. Les résultats sont limités au domaine du travail et doivent être interprétés avec prudence en raison de la nature indirecte des preuves analysées. Des recommandations pour satisfaire les besoins psychologiques au travail sont fournies. Self-determination theory (SDT) argues that autonomous motivation is influenced by three basic psychological needs: autonomy, competence, and relatedness. The purpose of this systematic review was to test SDT’s assumption that all three basic psychological needs influence levels of autonomous work motivation equally, both when satisfied and when frustrated. Business Source Premier, CINAHL, MEDLINE, PsycINFO, and Scopus databases were searched as of June 14th, 2019 for articles examining the effect of satisfying and/or frustrating the needs for autonomy, competence, and/or relatedness on autonomous motivation in a work context. A total of 98 articles met eligibility criteria; of these articles, 97 reporting on need satisfaction underwent multilevel meta-analysis. Effect size estimates for autonomy (r = 0.38; 95% CI [0.34, 0.41]; p < .0001), competence (r = 0.41; 95% CI [0.35, 0.46]; p < .0001), and relatedness (r = 0.37; 95% CI [0.31, 0.43]; p < .0001) did not differ significantly from one another in terms of their association with autonomous work motivation. However, relative weight analysis results pointed to relatedness as the most important predictor of autonomous motivation, intrinsic motivation, and identified regulation, explaining ~ 49% of the predicted variance in these outcomes. These results call into question SDT’s tenet that autonomy, competence, and relatedness exert equal influence on autonomous motivation when satisfied. Findings are limited to the work domain and should be interpreted with caution due to the indirect nature of the evidence analyzed. Recommendations for satisfying basic psychological needs in the workplace are provided.
Note(s)
Essai présenté à la Faculté des arts et des sciences en vue de l’obtention du grade de doctorat en psychologie (D.Psy.), option psychologie du travail et des organisationsThis document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.