Show item record

dc.contributor.advisorTherrien, Carl
dc.contributor.authorRoyer, Guillaume
dc.date.accessioned2021-05-31T17:57:20Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2021-05-31T17:57:20Z
dc.date.issued2021-03-24
dc.date.submitted2020-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/25092
dc.subjectsuperhérosfr
dc.subjectmythologiefr
dc.subjectmythefr
dc.subject11 septembre 2001fr
dc.subjectpolitique américainefr
dc.subjectbatmanfr
dc.subjectsuperherofr
dc.subjectmythologyfr
dc.subjectmythfr
dc.subjectseptember 11, 2001fr
dc.subjectamerican politicsfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)fr
dc.titleLe superhéros dans le cinéma étatsunien : approche générique et mythologiquefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineÉtudes cinématographiquesfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCe mémoire explore la construction d’un discours mythologique à travers les films de superhéros, dont la production a explosé après les évènements du 11 septembre 2001. La perspective généalogique proposée retrace la figure du superhéros dans les comics des années 1900 pour en suivre l’évolution jusqu’à aujourd’hui dans le cinéma hollywoodien. On montrera comment les évènements du 11 septembre 2001 ont été déterminants dans la production de ce type de films, dont on dégagera les principales caractéristiques : un contenu fortement mythologique, prenant appui sur le mal absolu, et une fonction idéologique, axée principalement sur celle de cohésion sociale. Une étude de cas à partir de Batman relèvera la teneur mythologique et les idéologies présentes dans quatre films, réalisés entre 1943 et 2012. Les écrits de Gérard Bouchard sur le mythe social, ainsi que les thèses de Robert Jewett et John Shelton Lawrence sur le monomythe américain, serviront d’appuis théoriques et critiques à la démonstration de la prégnance de ce type de film dans l’imaginaire cinématographique étatsunien depuis 2001.fr
dcterms.abstractThis essay examines the construction of a mythological discourse by analyzing superhero movies, a genre whose popularity exploded after the terrorist attacks of September 11, 2001. This essay traces back the origins of the superhero figure through the history of the comic book medium in the 20th century all the way to contemporary Hollywood cinema. We will demonstrate how the terrorist attacks have been central to the production of this type of movie, of which we will examine the most important characteristics: a strongly mythological content, supported by a representation of absolute evil, and an ideological function, mainly based on the principle of social cohesion. A case study on the character of Batman will be able to show the mythological content and the ideologies present in four movies, produced between 1943 and 2012. The writings of Gérard Bouchard on the social myth as well as the theories of Robert Jewett and John Shelton Lawrence on the American monomyth will be used to demonstrate the importance of this type of movie in the American culture since 2001.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.