Show item record

dc.contributor.advisorBoni, Marta
dc.contributor.authorHuard-Tremblay, Florence
dc.date.accessioned2021-05-31T17:48:52Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2021-05-31T17:48:52Z
dc.date.issued2021-03-24
dc.date.submitted2019-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/25088
dc.subjectsérialitéfr
dc.subjecthorreurfr
dc.subjecttélévisionfr
dc.subjectnarrationfr
dc.subjectslasherfr
dc.subjectScreamfr
dc.subjectScream: the TV Seriesfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)fr
dc.titleSerial killer / serial TV : l’adaptation du « slasher » dans Scream : the TV series (2015-)fr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCinémafr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractInspiré par la résurgence en popularité de l’horreur télévisuelle, ce mémoire propose une analyse du processus d’adaptation du « slasher » dans la série Scream : the TV Series (2015-, É.U, MTV et Netflix) de Jill Blotevogel. Naviguant entre le récit cinématographique condensé et la forme longue et épisodique de la télévision, l’apparition du « slasher » au petit écran se positionne dans une reconsidération de l’écriture télévisuelle. Déjà structuré selon des meurtres…en série, le « slasher » est-il le phénomène sériel parfait ? La problématique de cette recherche questionne la définition du phénomène sériel qu’est le « slasher » et de quelle façon celui-ci est importé sur le format télévisuel. Au travers de l’analyse de la dimension sérielle de la trilogie originale de Scream (Craven, 1996, 1997, 2000), nous verrons comment les diverses conventions du « slasher » cinématographique se retrouvent transformées par les spécificités de la télévision.fr
dcterms.abstractInspired by the resurgence in popularity of TV horror, this thesis offers an analysis of the adaptation process of the slasher in Scream: the TV Series (2015-, USA, MTV and Netflix) created by Jill Blotevogel. Navigating between the condensed cinematographic narrative and the long and episodic format of television, the appearance of the TV slasher is positioned in a rehandling of television writing. Already based around serial killers, is the slasher the perfect serial phenomenon? The problematic of this research questions the definition of the serial phenomenon that is the slasher, and how it is imported on the television format. Through the analysis of the serial dimension of Scream's original trilogy (Craven, 1996, 1997, 2000), we will see how the various cinematographic slasher conventions find themselves transformed by the specificities of television.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.