Show item record

dc.contributor.advisorVermeys, Nicolas
dc.contributor.authorAdom'megaa, Prudencio Selly
dc.date.accessioned2021-01-25T19:04:24Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2021-01-25T19:04:24Z
dc.date.issued2020-12-04
dc.date.submitted2019-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/24442
dc.subjectDroitfr
dc.subjectVie privéefr
dc.subjectTerrorismefr
dc.subjectBiométriefr
dc.subjectParlementairesfr
dc.subjectJugesfr
dc.subjectRenseignementsfr
dc.subjectSécurité nationalefr
dc.subjectNormesfr
dc.subjectConstitutionfr
dc.subjectPouvoirfr
dc.subjectDémocratiefr
dc.subjectLibertéfr
dc.subjectLawfr
dc.subjectPrivacyfr
dc.subjectTerrorismfr
dc.subjectBiometricsfr
dc.subjectMembers of parliamentfr
dc.subjectJudgesfr
dc.subjectInformationfr
dc.subjectNational securityfr
dc.subjectNormsfr
dc.subjectPowerfr
dc.subjectDemocracyfr
dc.subjectFreedomsfr
dc.subject.otherSocial Sciences - Law / Sciences sociales - Droit (UMI : 0398)fr
dc.titleLa protection de la vie privée dans le cadre de la lutte contre le terrorisme au Canadafr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineDroitfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameLL. M.fr
dcterms.abstractLa lutte contre le terrorisme implique, entre autres, la mise en œuvre de mesures législatives préventives et punitives pour gérer les menaces auxquelles le Canada est exposé. Dans cet ordre d’idée, l’État et ses agents ont recours à plusieurs outils, dont « les technologies de sécurités » (reconnaissance faciale, la vidéo surveillance, l’empreinte digitale, etc.), pour réaliser leurs différents mandats. Le fonctionnement de ces mécanismes suscite des questionnements quant à la protection de la vie privée. Le partage des renseignements personnels entre différents ministères, le consentement relatif à la collecte des renseignements, le droit d’accès des parlementaires aux secrets d’État, etc. sont des enjeux qui surgissent lorsque le pouvoir exécutif déploie ses actions sécuritaires. Nous constatons que les modifications législatives pour lutter contre le terrorisme créent un déséquilibre par rapport à la protection de la vie privée. En effet, contrairement à la lutte contre le terrorisme, la vie privée jouit d’une protection constitutionnelle selon la Charte canadienne des droits et libertés. L’un des défis qui s’imposent au pouvoir exécutif, législatif et judiciaire est de mener leurs actions dans le respect de la primauté du droit dans un contexte de sécurité nationale.fr
dcterms.abstractThe fight against terrorism implies, amongst others, the execution of preventative and punitive legislation to manage the threats from which Canada is exposed. In this context, the state and its agents have access to many tools, such as “security technology” (facial recognition, video surveillance, fingerprinting, etc.), to achieve their different mandates. The operation of these mechanisms raises questions and concerns in regards to privacy protection. The sharing of personal information between different ministries, the consent pertaining to the collection of personal information, and legislators’ right of access to state secrets, etc., are issues that arise when the executive power undertakes security measures. It’s found that the legislative changes to fight against terrorism create an imbalance with respect to privacy protection. Indeed, unlike the fight against terrorism, the right to privacy is constitutionally protected under the Canadian Charter of rights and freedoms. One of the challenges that must be recognized by the executive, legislative and judiciary authorities is to conduct their actions according to the rule of law in the context of national security.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.