Show item record

dc.contributor.advisorFroger, Marion
dc.contributor.authorDelorme, Katherine
dc.date.accessioned2021-01-21T19:30:37Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2021-01-21T19:30:37Z
dc.date.issued2020-12-16
dc.date.submitted2020-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/24294
dc.subjectcinéma japonaisfr
dc.subjectintimefr
dc.subjectrelationfr
dc.subjectnéolibéralismefr
dc.subjectnéonationalismefr
dc.subjectdémocratiefr
dc.subjecthaptiquefr
dc.subjectsensationsfr
dc.subjectjapanese cinemafr
dc.subjectintimatefr
dc.subjectrelationshipfr
dc.subjectneoliberalismfr
dc.subjectneonationalismfr
dc.subjectdemocracyfr
dc.subjecthapticfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)fr
dc.titleImaginer l’intime à l’ère du néolibéralisme : analyse d’Une affaire de famille (2018) de Hirokazu Kore-eda et de Naissance et maternité (2006) de Naomi Kawasefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCinémafr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCe mémoire s’applique à analyser la mise en forme de l’intime dans Une affaire de famille (2018) d’Hirokazu Kore-eda et dans Naissance et maternité (2006) de Naomi Kawase, deux cinéastes japonais œuvrant dans une période alliant crise économique, adoption de politiques néolibérales et regain en popularité du nationalisme. À l’aide d’une approche principalement esthétique, l’objectif sera d’examiner les moyens disposés par ces films à représenter et à imaginer deux types de relations intimes pouvant être mobilisées par le cinéma, soit respectivement la relation entre les personnages de la diégèse et la relation entre le cinéaste et le spectateur. Bien que leurs films semblent apolitiques en étant centrés sur les relations humaines, il sera question d’observer comment une approche centrée sur l’intime permet d’en révéler les ramifications d’ordre politique et social.fr
dcterms.abstractThis thesis aims to analyse the formatting and the representation of the intimate in Hirokazu Kore-eda's Une affaire de famille (2018) and in Naomi Kawase's Naissance et maternité (2006), two Japanese filmmakers creating during a period marked by economic crisis, the adoption of neoliberal politics, and nationalism regaining popularity. From a mainly aesthetic point of view, the goal will be to examine the ways in which these two films represent and imagine two types of intimate relationships mobilized by cinema, which are respectively the relationship between the diegesis' characters and the relationship between filmmaker and spectator. Although their films seem apolitical, as they are centred around human relationships, the question is to observe how an approach focused on the intimate brings to light political and social ramifications.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.