Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/24291

Supertexte et représentation des idols féminines dans les télé-réalités sud-coréennes

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Brabant_Camille_Simone_2020_memoire.pdf (6.990Mb)
2020-04 (degree granted: 2020-12-16)
Author(s)
Brabant, Camille Simone
Advisor(s)
Boni, Marta
Level
Master's
Discipline
Cinéma
Keywords
  • télé-réalité
  • K-pop
  • idols
  • Corée du Sud
  • normes genrées
  • télévision
  • televisuality
  • monstration
  • stéréotypes
  • supertexte
  • reality TV
  • South Korea
  • gender standards
  • television
  • stereotypes
  • supertext
  • Communications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)
Abstract(s)
Ce mémoire de maîtrise présente une étude des normes genrées auxquelles sont soumises les idols féminines de la K-pop. La construction, par l'industrie du divertissement, de ces vedettes de la culture populaire sud-coréenne, est un lieu de négociation entre les valeurs traditionnelles et modernes. Ce contexte se manifeste par une personnalité paradoxale, unissant l’innocence enfantine et la sexualité explicite. Les normes entourant ces célébrités sont étudiées par le biais de trois émissions de télé-réalité sud-coréennes mettant en scène des idols féminines : Invincible Youth (KBS, 2009- 2012), We Got Married (MBC, 2008-2017) et Produce 101 (Mnet, 2016-2019). L’analyse de ces émissions montre que, peu importe le contexte, on attend des participantes qu’elles maintiennent leur image et leur rôle d’idol, qui consiste à divertir et à charmer tout en restant humbles et chastes. Ces normes sont transmises et renforcées, notamment, par le « supertexte », un ensemble de commentaires textuels et/ou graphiques superposés à l’image à l’étape du montage. Ce procédé n’ayant pas encore été théorisé, cette recherche le compare aux intertitres du cinéma muet et à la « televisuality » selon Caldwell (1995). Il appert que la variété des formes que peut prendre le supertexte lui accorde une expressivité qui dépasse celle des intertitres, lui permettant d’asseoir une « autorité esthétique » par laquelle il invite le public à se joindre à son regard hégémonique. Les résultats de ce mémoire, jumelés à la théorisation du supertexte esquissée au cours de cette recherche, approfondissent la compréhension du processus par lequel l’industrie du divertissement sud-coréenne construit et entretient l’image des idols féminines.
 
This thesis looks into gender standards surrounding K-pop female idols. Curated by the Korean entertainment industry, these women embody the current clash between traditional and neoliberal values in South Korea, which translates into a contradictory image bringing together childish cuteness and mature sexiness. Those standards are studied through three South Korean reality TV shows starring female idols: Invincible Youth (KBS, 2009-2012), We Got Married (MBC, 2008-2017) and Produce 101 (Mnet, 2016-2019). Our analysis of these shows finds that in any setting, female idols are expected to keep up their image and fulfill their role as an idol, which consists of entertaining and seducing while simultaneously displaying a pure and humble personality. Those standards are transmitted and reinforced by the “supertext,” an ongoing textual and/or graphic commentary overlaid on the image through editing. As this object has yet to be theorized, this research compares it to inserts in silent film and to Caldwell’s (1995) concept of “televisuality.” These comparisons allow us to note that the supertext’s various shapes and forms allow for expressivity way beyond that of inserts, through which it invites the audience to join its hegemonic gaze by establishing “aesthetic authority.” The results found in this thesis, paired with the theorization of the supertext drafted through this research, lead to a better understanding of the process through which the South Korean entertainment industry constructs and maintains a certain image of female idols.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [17173]
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires [419]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS