Show item record

dc.contributor.advisorLacasse, Germain
dc.contributor.authorDemers, Hervé
dc.date.accessioned2020-07-10T14:27:07Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2020-07-10T14:27:07Z
dc.date.issued2020-03-25
dc.date.submitted2019-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/23775
dc.subjectmémoirefr
dc.subjecthistoirefr
dc.subjectcommunautéfr
dc.subjectoralitéfr
dc.subjectparolefr
dc.subjectminefr
dc.subjectstratesfr
dc.subjectsouvenirfr
dc.subjectremémorationfr
dc.subjectAsbestosfr
dc.subjectMemoryfr
dc.subjectHistoryfr
dc.subjectCommunityfr
dc.subjectOralityfr
dc.subjectSpeechfr
dc.subjectLayerfr
dc.subjectRemembrancefr
dc.subjectGeologyfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)fr
dc.titleLa mémoire et son paysage minéral : des images stratigraphiques explorées par la parolefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCinémafr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCe projet de recherche-création en cinéma porte sur l’histoire d’une ancienne ville minière. En 1971, un glissement de terrain provoqué par les excavations d’une exploitation minière emporte une partie de la ville d’Asbestos (et de son histoire) au fond du trou. Cet événement hautement symbolique est devenu le point d’ancrage d’une problématique sur la représentation de la mémoire collective au cinéma. En écartant une approche « archiviste » du cinéma documentaire (images et enregistrements du passé), j’ai cherché à faire voir ce qui avait disparu dans le paysage matériel d’Asbestos, mais qui subsistait pourtant dans la mémoire des citoyens. Trois grands axes ont structuré mon projet. 1) Peut-on faire voir le passé d’Asbestos avec des images de son paysage actuel? 2) Est-il possible que la parole vernaculaire soit le meilleur moyen de faire (re)vivre et de faire (re)voir les expériences d'une communauté? 3) Est-ce dans l’interaction entre les images du présent et la parole des témoins de l’histoire que l’on peut révéler un passé disparu?fr
dcterms.abstractThis film research-creation project focuses on the history of a former mining town. In 1971, a landslide triggered by the excavations of the adjacent mine swept part of the town of Asbestos – and its history – to the bottom of the pit. This symbolic incident serves as the basis for an exploration of how best to represent collective memory in film. In eschewing the archival approach of documentary cinema (using images and audio recordings from the past), I have tried to show what has disappeared from the town’s physical landscape yet is still very present in the memory of its inhabitants. My project is underpinned by three main questions: 1) Can Asbestos’s past be evoked through images of its current landscape? 2) Could capturing the spoken words of its inhabitants be the best way to bring a community’s experiences back to life and share them with others? 3) Can a bygone past be revealed through the interplay of present images and vernacular accounts of recent or distant history?fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.