Show item record

dc.contributor.advisorCardinal, Serge
dc.contributor.advisorMariniello, Silvestra
dc.contributor.authorHarvey, Maxime
dc.date.accessioned2019-11-19T17:51:44Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2019-11-19T17:51:44Z
dc.date.issued2019-06-19
dc.date.submitted2018-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/22515
dc.subjectPrésencefr
dc.subjectRéalismefr
dc.subjectEsthétiquefr
dc.subjectImaginairefr
dc.subjectSensfr
dc.subjectMédiationfr
dc.subjectFigurefr
dc.subjectTypefr
dc.subjectStarfr
dc.subjectPresencefr
dc.subjectRealismfr
dc.subjectAestheticfr
dc.subjectImaginaryfr
dc.subjectMeaningfr
dc.subjectMediationfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)fr
dc.title« Êtes-vous Monsieur Makhmalbaf? »: présence et réalisme du réalisateur-acteur Mohsen Makhmalbaffr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCinémafr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractLa question « Êtes-vous Monsieur Makhmalbaf » est le lien entre deux films mettant en scène le réalisateur iranien Mohsen Makhmalbaf. Ces deux cas développent de manière tout à fait originale la présence de cet homme. La valeur accordée à cette présence peut être problématisée par l’évaluation de sa fabrication et reliée à la démonstration de la réalité du processus qui l’engendre. Au cours de l’analyse de ces deux films, nous voyons que l’un – Close-up (Kiarostami 1991) – développe sa présence de manière progressive, alors que l’autre présente Makhmalbaf de manière régressive – Salaam Cinéma (Makhmalbaf 1995). Dans le premier cas, Makhmalbaf est donc présenté par trois modes différents : le nom, le corps et le film; dans le second, il est représenté par trois autres modes : l’acteur, le filmeur et le réalisateur. C’est par la production de sens à travers la présentation et la représentation que ces films définissent notre connexion avec cet homme. La figure qui se présente et le type qui se représente montrent alors que le cinéma peut être un médium réaliste. En effet, si la réalité est ce vers quoi le cinéma est projeté, c’est aussi ce qui nous engage à vouloir savoir si cet homme présent est bel et bien Monsieur Makhmalbaf.fr
dcterms.abstractThe question “Are you Mister Makhmalbaf” is the link between two films in which appears the Iranian director Mohsen Makhmalbaf. These two cases show in an original way the presence of this man. The value one can give to this presence can be problematized by the evaluation of it’s making and linked to the demonstration that it generates a reality-based process. During the analysis of these two films, we see that one of them – Close-up (Kiarostami 1991) – develops a presence in a progressive way and the other one presents Makhmalbaf in a regressive way - Helo Cinema (Makhmalbaf 1995). In the first case, Makhmalbaf is presented by three modes: the name, the body and the film; in the second, he is represented by three other modes: the actor, the filmmaker and the director. By the production of meaning through the presentation and representation, the two films studied define our connection with this man. Thus, the figure which is presented and the type which is represented show that cinema is a realist medium. If reality is that towards which the projection of cinema is directed, it must be the reason behind our will to know if this man present is or not Mister Makhmalbaf.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.