Permalink : https://doi.org/1866/22228
Social cognition as mediator of romantic breakup adjustment in young adults who experienced childhood maltreatment
Thesis or Dissertation
Abstract(s)
Objectifs : Déterminer si : 1) la maltraitance durant l'enfance et divers aspects de la cognition sociale (régulation émotionnelle, mentalisation, attributions causales) sont associés à l'adaptation à la rupture amoureuse chez les jeunes (résilience, symptômes psychiatriques, détresse); 2) la cognition sociale agit comme médiateur dans la relation entre la maltraitance durant l'enfance et l'adaptation à la rupture amoureuse. Méthode : Nous avons évalué la maltraitance durant l'enfance, la cognition sociale et l'adaptation à la rupture amoureuse chez 483 étudiants universitaires ayant vécu une rupture durant les trois derniers mois. Des régressions linéaires et analyses de médiation ont été effectuées. Résultats : 1) La maltraitance est associée à l'adaptation à la rupture lorsque les médiateurs sont considérés dans le modèle (p < .001) et lorsqu'ils ne le sont pas (p < .001). La régulation émotionnelle a eu des résultats significatifs sur les trois mesures d’adaptation à la rupture (p < .001) alors que la mentalisation et le contrôle personnel n’ont donné des résultats significatifs que sur la résilience (p < .001; p = .004) et les symptômes psychiatriques (p = .002; p = .014). 2) La maltraitance était indirectement associée aux mesures d’adaptation par la régulation émotionnelle (les intervalles de confiance excluaient 0). Elle était aussi indirectement associée aux symptômes par la mentalisation, tandis qu'elle était indirectement associée aux trois mesures d'adaptation par la mentalisation liée à soi (les intervalles de confiance excluaient 0) Conclusions : Les jeunes ayant vécu de la maltraitance durant l'enfance qui ont récemment vécu une rupture pourraient bénéficier d'interventions visant à améliorer la régulation émotionnelle et la mentalisation. Aim: Investigate whether: 1) childhood maltreatment and various aspects of social cognition (emotional regulation, mentalization and causal attributions) are associated with romantic breakup adjustment in youth (i.e. resilience, psychiatric symptoms, and distress); and 2) social cognition mediates the relationship between self-reported exposure to childhood maltreatment and adjustment to romantic breakup. Methods: We assessed history of childhood maltreatment, social cognition and romantic breakup adjustment in a sample of 483 university students who experienced a romantic breakup during the last three months. Linear regressions and mediation analyses were computed. Results: 1) Childhood maltreatment was associated with romantic breakup adjustment when mediators were considered in the model (p < .001) and when they were not (p < .001). Only emotional regulation was significantly linked with all three measures of breakup adjustment (p < .001), while mentalization and personal control demonstrated significant relationships with resilience (p < .001; p = .004) and psychiatric symptoms (p = .002; p = .014) only. 2) Childhood maltreatment was indirectly associated with the three measures of romantic breakup adjustment through emotional regulation (all CI exclude 0). Childhood maltreatment was indirectly associated with psychiatric symptoms through mentalization, while childhood maltreatment was indirectly associated with all romantic breakup adjustment measures through self-related mentalization (all CI exclude 0). Conclusions: Youth with a history of childhood trauma who recently experienced a romantic breakup could benefit from interventions aimed at enhancing emotional regulation skills and mentalization skills.