CyberPowWow : discours chronopolitiques autour des arts et muséographies numériques autochtones
dc.contributor.advisor | Château-Dutier, Emmanuel | |
dc.contributor.author | L'Heureux, Isabelle | |
dc.date.accessioned | 2019-05-28T14:14:07Z | |
dc.date.available | NO_RESTRICTION | fr |
dc.date.available | 2019-05-28T14:14:07Z | |
dc.date.issued | 2019-03-13 | |
dc.date.submitted | 2018-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1866/22061 | |
dc.subject | CyberPowWow | fr |
dc.subject | Skawennati | fr |
dc.subject | arts autochtones | fr |
dc.subject | arts numériques | fr |
dc.subject | muséologie | fr |
dc.subject | chronopolitique | fr |
dc.subject | Indigenous arts | fr |
dc.subject | digital arts | fr |
dc.subject | chronopolitics | fr |
dc.subject.other | Communications and the Arts - Art History / Communications et les arts - Histoire de l’art (UMI : 0377) | fr |
dc.title | CyberPowWow : discours chronopolitiques autour des arts et muséographies numériques autochtones | fr |
dc.type | Thèse ou mémoire / Thesis or Dissertation | |
etd.degree.discipline | Histoire de l'art | fr |
etd.degree.grantor | Université de Montréal | fr |
etd.degree.level | Maîtrise / Master's | fr |
etd.degree.name | M.A. | fr |
dcterms.abstract | Le collectif d’artistes Nation to Nation crée en 1996 CyberPowWow, une galerie d’art numérique autochtone en ligne. Entre 1997 et 2004, le projet voit quatre éditions se succéder et plus d’une vingtaine d’artistes y participer. CPW développe un modèle alternatif pour une production, une diffusion et une critique autodéterminée des arts numériques autochtones au Canada, ce qui lui confère une place importante dans la structuration de cette scène. Le présent mémoire vise à étudier la position de CPW — sa plateforme muséographique et ses œuvres — au sein d’un ensemble de discours chronopolitiques qui opèrent à l’intersection des arts, des technologies numériques et des identités autochtones. | fr |
dcterms.abstract | In 1996, the Nation to Nation art collective founds CyberPowWow, an on-line Indigenous arts gallery. Between 1997 and 2004, four exhibitions are curated, and more than twenty artists take part in the project. CPW plays an essential role in structuring the Indigenous digital arts scene and community in Canada by designing an alternative and self-determined space for the production, circulation and critique of original artworks. This thesis studies the position of CPW – its exhibition platform and its artworks – in a set of chronopolitical discourses at the intersection of arts, digital technologies and Indigenous identities. | fr |
dcterms.language | fra | fr |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.