Show item record

dc.contributor.advisorCardinal, Serge
dc.contributor.authorBélanger-Laurin, Olivier
dc.date.accessioned2019-05-28T13:51:02Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2019-05-28T13:51:02Z
dc.date.issued2019-05-08
dc.date.submitted2018-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/22050
dc.subjectMontagefr
dc.subjectHistoirefr
dc.subjectPolitiquefr
dc.subjectCinémafr
dc.subjectStraubfr
dc.subjectHuilletfr
dc.subjectPoliticsfr
dc.subjectHistoryfr
dc.subjectFuguefr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)fr
dc.titlePour une esthétique de la non-réconciliation Montage, histoire et politique dans le film Nicht Versöhnt de Jean- Marie Straub et Danièle Huilletfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCinémafr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractL’œuvre de Jean-Marie Straub et Danièle Huillet est souvent considérée comme l’une des plus radicales de l’histoire du cinéma européen. Nous avons tenté ici d’interroger le caractère politique de leur cinéma en nous concentrant sur leur premier film, Nicht Versöhnt Oder es hilft nur Gewalt wo Gewalt herrscht, qui présente ce que nous décrirons ici comme une esthétique de la non-réconciliation, une esthétique du cinéma qui s’émancipe des codes généralement utilisés par l’industrie pour tenter de se rapprocher d’une vision moins corrompue du réel. La forme de cinéma qui en résulte leur permet d’offrir un regard différent sur les lectures de l’histoire puisque ce film a d’abord été réalisé en réaction au fait que le peuple allemand prétendait être réconcilié avec son histoire. Nous montrerons que pour le couple de cinéastes, un cinéma réellement politique doit faire ressurgir les traces du passé réprimées sous la surface d’un présent lissé par les classes dirigeantes.fr
dcterms.abstractThe work of Jean-Marie Straub and Danièle Huillet is often considered one of the most radical in the history of European cinema. We have tried here to question the political character of their cinema, focusing on their first film, Nicht Versöhnt Oder es hilft nur Gewalt wo Gewalt herrscht, which presents what we will describe here as an aesthetic of non-reconciliation. A cinematographic aesthetic that emancipates from the codes generally used by the film industry to try to get closer to a less corrupted vision of reality. The resulting form of cinema will allow them to offer a different perspective on our reading of history. This film was first made in response to the fact that the German people claim to be reconciled with its history, whereas for our filmmakers it was not at all the case at the time. We will show that a really political cinema for our filmmakers must bring back traces of the past repressed under the surface of a present smoothed by the ruling classes.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.