Show item record

dc.contributor.advisorChare, Nicholas
dc.contributor.authorDhaouadi, Fatma
dc.date.accessioned2018-07-10T18:37:14Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2018-07-10T18:37:14Z
dc.date.issued2018-06-19
dc.date.submitted2017-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/20691
dc.subjectJean Nouvelfr
dc.subjectArchitecturefr
dc.subjectNoirfr
dc.subjectCouleurfr
dc.subjectFondation Cartierfr
dc.subjectAbsencefr
dc.subjectApparition-disparitionfr
dc.subjectIdentitéfr
dc.subjectBlackfr
dc.subjectColorfr
dc.subjectCartier Foundationfr
dc.subjectAppearance-disappearancefr
dc.subjectIdentityfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Architecture / Communications et les arts - Architecture (UMI : 0729)fr
dc.titleLa libération de la perception : la matérialité du noir dans l’architecture de Jean Nouvelfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineHistoire de l'artfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractLa libération de la perception est une recherche consacrée à la perception de la couleur noire dans l’architecture. Ce mémoire s’inscrit dans le champ disciplinaire de l’histoire de l’architecture moderne et contemporaine. Sous-titré : La matérialité du noir dans l’architecture de Jean Nouvel. Il explore les productions architecturales de Jean Nouvel, notamment celles qui sont caractérisées par la dominance de la couleur noire et traite le rôle du noir sous bien des apparences dans sa construction architecturale. Cette recherche entend contribuer à la compréhension de la pensée architecturale de Jean Nouvel, particulièrement en ce qui concerne la relation entre le noir et l’espace architectural. La première partie de ce mémoire se rapporte à l’aspect sociohistorique et artistique de la couleur noire. Elle parcourt, entre autres, l’histoire de son alliance avec l’architecture au 20e siècle. À partir du début du 20e siècle, l'architecture a profité du développement industriel de la couleur. Cette dernière s'est attribué un rôle principal dans la lecture des volumes de l'architecture, contrairement au seul rôle d'un embellissement superflu. Le noir tout particulièrement est un constructeur opératoire. Il structure l’architecture de Mies van der Rohe. Il est chargé de discours et d’images symboliques dans le cas d’Arata Isozaki et il matérialise l’absence dans l’espace avec Étienne Louis Boullée et Tadao Andõ. La deuxième partie de ce mémoire aborde les expressions du noir dans l’univers de Jean Nouvel. Le noir y occupe une place magistrale. Jean Nouvel s’identifie et se singularise par le noir dans son apparence vestimentaire tout autant que dans l’interprétation de ses nouvelles idées. Dans son architecture, le noir figure soit comme une couleur pigmentaire, soit comme une absence de couleur et dans les deux cas il révèle des propriétés spatiales particulières. La troisième partie dévoile l’emploi du noir pour le bâtiment de la Fondation Cartier. Celui-ci émane de l’esthétique de la disparition et du sacrifice de l’architecture moderne. Il figure comme une non-couleur associée à l’absence et au néant. À travers cet aspect du noir, Jean Nouvel a dépassé le réel en créant un monde d’illusion et a inventé de nouveaux espaces de perception qui véhiculent des images figuratives et allégoriques.fr
dcterms.abstractThis thesis explores how the use of the color black can liberate perception in architecture. It is situated within the disciplinary field of the history of modern and contemporary architecture. Subtitled The Materiality of Black in The Architecture of Jean Nouvel, it explores the architectural works of Jean Nouvel, especially those characterized by the dominance of the color black, analyzing the varied manifestations of black in Nouvel’s architectural projects. The research enhances understanding of the architectural thought of Jean Nouvel, particularly with regard to the relations of black to architectural space. The first part of the thesis examines sociohistorical and artistic aspects of the color black. Among other things, it traces the history of the color’s alliance with architecture in the 20th century. From the beginning of the 20th century, color was no longer considered as ornament or as superfluous decoration but as an element of construction of equal importance with other elements of architectural production. In this context, black, in particular, is an effective construction component. For example, it structures the architecture of Mies van der Rohe; it is tasked with discursive and symbolic roles by Arata Isozaki, it materializes absence for Louis Boullée and Tadao Andõ. The second part of the thesis deals with black as an expressions idiom in Jean Nouvel’s architectural practice. Black is central to Nouvel’s identity as an architect, not solely in terms of his architectural innovations but also in his mode of self-presentation, his choice of clothing. Sometimes used as a building material and other times as a defining concept, black in Nouvel’s architecture as either pigment or absence reveals particular spatial properties. The final part of the thesis reveals how black has been employed in the Cartier Foundation [Fondation Cartier]. This use of black derives from an aesthetics of the disappearance and from the sacrifice of modern architecture. Black appears as a non-color associated with absence and nothingness. Through his elaboration of this aspect of the color black, Jean Nouvel is able to surpass reality and create a world of illusion, inventing new spaces of perception that convey figurative and allegorical images.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.