Contingency Management and Brief Motivational Interviewing Interventions for Impaired Driving Offenders
Thesis or Dissertation
2017-11 (degree granted: 2018-03-21)
Author(s)
Level
DoctoralDiscipline
Psychologie - recherche et interventionKeywords
- conduite avec capacités affaiblies
- prévention des collisions
- alcool
- toxicomanie
- gestion de contingence
- entretien motivationnel
- driving under the influence
- crash prevention
- alcohol
- substance use
- contingency management
- motivational interviewing
- Psychology - Clinical / Psychologie clinique (UMI : 0622)
Abstract(s)
Cette thèse porte sur l’efficacité d’interventions visant la réduction de la consommation d’alcool et de drogues chez les contrevenants de la conduite avec les capacités affaiblies par l’alcool (CCA). Les probabilités des contrevenants d’être impliqués dans un comportement de CCA ou une collision routière mortelle sont plus élevées que celles des non-contrevenants. Le développement d’interventions efficaces pour réduire les comportements à risque dans cette population est donc important pour la sécurité routière.
Le premier article de cette thèse présente une revue systématique de la documentation sur l’entretien motivationnel (EM) dans la prévention de la CCA. Onze essais randomisés contrôlés publiés ont été identifiés. Les résultats ont montré que l’EM est prometteur chez les récidivistes et les patients hospitalisés ayant des problèmes de consommation d’alcool. Des travaux de recherche sont nécessaires pour déterminer l’efficacité de l’EM chez les jeunes contrevenants et les contrevenants primaires.
Le deuxième article a évalué l’efficacité d’une intervention de gestion de contingence avec un essai pilote contrôlé randomisé chez des contrevenants de la CCA. Des données objectives et subjectives sur la consommation d’alcool ont été recueillies auprès de 37 contrevenants primaires et récidivistes de sexe masculin. Les participants portaient des bracelets de surveillance d’alcool pendant 42 jours et ont été répartis dans l’un des trois groupes suivants : gestion de contingence, rétroaction non contingente et bracelet seulement. Les participants ont été interrogés sur l’acceptabilité du bracelet. Les résultats ont montré une réduction significative de la consommation objective d’alcool pour tous les groupes au fil du temps mais aucune différence entre les groupes. La perception générale du bracelet était plutôt favorable, mais les participants ont rapporté certains désavantages. Les résultats suggèrent que la gestion de contingence est aussi efficace que les autres deux conditions de contrôle pour réduire la consommation d’alcool chez les contrevenants condamnés pour CCA. Le bracelet s’est avéré prometteur parce qu’il fournit une mesure sensible de la consommation d’alcool.
Le troisième article a évalué si des interventions ciblant la consommation d’alcool étaient associées à une réduction de l’utilisation de drogues chez les contrevenants. Des analyses secondaires ont été menées sur deux essais contrôlés randomisés : i) EM (n = 184, Brown et al., 2010); ii) gestion de contingence (n = 37). Aucun effet significatif n’a été détecté pour les deux interventions.
La réduction de la CCA chez les contrevenants nécessite de nouvelles approches de traitement. Les résultats de cette thèse suggèrent que : i) l’EM est prometteur chez les récidivistes avec un problème de consommation d’alcool ; ii) les interventions ciblant les sous-groupes de contrevenants de la CCA (p. ex., les jeunes, les contrevenants ayant un trouble d’utilisation de drogue) nécessitent une étude plus approfondie. This thesis focuses on the efficacy of interventions to reduce alcohol and drug use among driving under the influence (DUI) offenders. Convicted offenders have higher likelihoods of engaging in DUI behaviour or being involved in fatal motor vehicle crashes than non-offenders. The development of effective interventions to reduce risky behaviour in this population is therefore imperative to traffic safety.
The first article of this thesis systematically reviews literature on motivational interviewing (MI) for preventing DUI. Eleven randomised controlled trials were identified. Results showed MI is promising among recidivists and hospital patients with alcohol problems while research is required to determine whether MI is efficacious for young and first-time offenders.
The second article evaluated the efficacy of a contingency management (CM) intervention with a pilot randomised controlled trial in DUI offenders. Objective and subjective data on alcohol consumption was gathered from 37 first-time and recidivist male DUI offenders wearing alcohol monitoring ankle bracelets for 42 days and assigned to one of three groups: CM, non-contingent feedback, bracelet-only control. Participants were also queried with regards to the acceptability of the bracelet. Results showed a significant reduction in objective alcohol consumption for all groups over time but no between-group differences. The bracelet was generally perceived favourably but some disadvantages were reported. Overall, results suggest CM is as effective as two control conditions in reducing alcohol consumption among DUI offenders. The bracelet showed promise for providing a sensitive measure of alcohol consumption.
The third article evaluated the potential of interventions targeting alcohol to reduce drug use among DUI offenders. Secondary analyses were conducted on two randomised controlled trials: i) brief motivational interviewing (BMI; n = 184; Brown et al., 2010); ii) and CM (n = 37). No significant effects were detected for either intervention.
Reducing DUI among offenders is a challenge requiring new approaches to treatment. The results of this thesis suggest that i) MI is promising for recidivists with alcohol use problems, ii) treatments targeting subgroups of DUI offenders (i.e., young offenders, those with drug use problems) warrant further study.
Note(s)
The following agencies/organizations provided financial support for this research: i) the Canadian Institutes of Health Research Team in Transdisciplinary Studies in DWI Onset, Persistence, Prevention, and Treatment; ii) the Quebec Research Funds for Nature and Technology – Quebec Ministry of Transportation (Fonds de recherche du Québec – Nature et technologies, ministère des Transports du Québec); iii) Auto21 Networks of Centres of Excellence; iv) the Research Network for Road Safety (Réseau de recherche en sécurité routière).This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.