Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/20166

Les artistes artificiels de Human Study 1: l'automatisation en art actuel

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Deschamps_Montpetit_Catherine_2018_memoire.pdf (2.927Mb)
2018-01 (degree granted: 2018-05-10)
Author(s)
Deschamps-Montpetit, Catherine
Advisor(s)
Asselin, Olivier
Level
Master's
Discipline
Histoire de l'art
Keywords
  • Art robotique
  • Patrick Tresset
  • Robotic art
  • Machine à dessiner
  • Drawing machine
  • Automatisation
  • Automation
  • Communications and the Arts - Art History / Communications et les arts - Histoire de l’art (UMI : 0377)
Abstract(s)
Depuis bien longtemps, la confrontation entre art et machine a été reçue avec beaucoup de résistance sociale et théorique. Aujourd'hui, les questions portant sur la mécanisation et l'automatisation de l'art se posent de manière encore plus aiguë, car l'opérateur humain se voit exclu d'un nombre croissant de tâches maintenant entreprises par des machines. La discussion sur l'automatisation de l'art devient singulièrement pertinente lorsqu'elle s'intéresse à un domaine particulier : l'art robotique. Ce mémoire propose une enquête sur les résistances du public à l'égard des œuvres d'art robotiques. À l'aide de l'histoire de la figure de l'automate, de l'histoire des machines à dessiner, de la psychanalyse et de la philosophie de la réception esthétique, il sera démontré que les installations interactives robotisées de la série Human Study #1, de l'artiste Patrick Tresset, sont l'objet de résistances esthétiques et morales au moment de leur réception. Par l'analyse de l'œuvre de Tresset, ce mémoire invite à une réévaluation de la manière de percevoir l'art robotique dans le cadre plus large des pratiques artistiques actuelles. De plus, il cherche à lancer un appel en faveur de l'art robotique comme manière idéale d'explorer certaines thématiques contemporaines pertinentes.
 
The encounter between art and machine has historically been met with great social and intellectual resistance. Today, the mechanization and automation of art raises even more pressing questions since humans are being excluded from an increasing number of tasks now wholly entrusted to machines. Conversations about the automation of art become singularly relevant when we look at one area : robotic art. In this thesis we analyze the public's struggle to understand robotic art. By using the history of automata, the history of drawing machines, psychoanalysis, and the aesthetics of reception, we will demonstrate that the interactive robotic installations encompassed in Patrick Tresset's series Human Study #1 are often the object of aesthetic and moral resistance. By analyzing Tresset's work, this thesis suggests a new way of perceiving robotic art within the wider context of contemporary art practices. In addition, it seeks to defend robotic art as an ideal method of navigating relevant contemporary themes.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [16694]
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires [398]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS