Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département des littératures de langue française
  • Faculté des arts et des sciences – Département des littératures de langue française - Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département des littératures de langue française
  • Faculté des arts et des sciences – Département des littératures de langue française - Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/20114

Les particularités stylistiques d'une langue non-métaphorique : Andromaque de Jean Racine

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Beloiu_Laura_2017_memoire.pdf (1.557Mb)
2017-12 (degree granted: 2018-05-10)
Author(s)
Beloiu, Laura
Advisor(s)
Soare, Antoine
Level
Master's
Discipline
Littératures de langue française
Keywords
  • métaphore
  • classicisme
  • Racine
  • Andromaque
  • rhétorique
  • syllepse
  • oxymore
  • attelage
  • hypotypose
  • metaphor
  • classicism
  • Andromache
  • rhetoric
  • syllepsis
  • oxymoron
  • zeugma
  • hypotyposis
  • Literature - Modern / Littérature - Moderne (UMI : 0298)
Abstract(s)
Issue d’un questionnement sur le statut particulier de la métaphore dans la poésie et le théâtre français de la deuxième moitié du XVIIe siècle, notre étude s’organise selon trois objectifs. Dans notre premier chapitre, nous montrerons que cette figure de rhétorique a fait l’objet de nombreuses discussions tout au long du Grand siècle et qu’une volonté consciente de l’éliminer ou de la réduire à des lieux communs commence à se manifester, à partir du début de ce siècle, non seulement dans la critique littéraire, mais aussi dans la pratique de certains auteurs. Nous consacrerons notre deuxième chapitre à la poétique de Racine que nous aborderons à partir de l’analyse de trois figures de rhétorique dominantes dans Andromaque, son premier grand succès, dont la présence insistante nous apparaît comme une compensation à l’absence de métaphores originales. Dans notre troisième chapitre, une analyse comparative entre deux hypotyposes de Jean Racine et une hypotypose de Victor Hugo nous permettra de mettre en évidence, du point de l’usage de la métaphore, l’une des différences marquantes entre l’esthétique classique et celle romantique, qui lui a succédé.
 
An inquiry on the particular status of metaphor in French poetry and theatre in the second half of the 17th Century, our study is organized around three goals. In our first chapter, we show that this rhetorical figure was the object of numerous discussions throughout the Grand siècle, and that a conscious effort to eliminate it or reduce it to a cliché had already begun to manifest itself at the beginning of the century, not only in the form of literary criticism, but also in the work of various authors. We dedicate our second chapter to the poetry of Racine, which we approach by analyzing three dominant rhetorical figures in the Andromache, his first great success, the powerful presence of which might be attributed to its way of compensating for the lack of original metaphors. In our third chapter, a comparative analysis between two hypotyposes in Racine and one in Victor Hugo will permit us to prove, with respect to the use of metaphor, one of the significant differences between classic and romantic aesthetics, which succeeds the former.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [16808]
  • Faculté des arts et des sciences – Département des littératures de langue française - Thèses et mémoires [580]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS