Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département de psychologie
  • Faculté des arts et des sciences – Département de psychologie - Production étudiante
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département de psychologie
  • Faculté des arts et des sciences – Département de psychologie - Production étudiante
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/19803

TELEQ : développement et validation d’un test de lecture de mots québécois

Student work [Graduate studies]
Thumbnail
Vallières-Lavoie_Gabrielle_2017_essai_doctoral.pdf (1.118Mb)
2017-08-18
Author(s)
Vallières-Lavoie, Gabrielle
Advisor(s)
Gauthier, Bruno
Discipline
Psychologie clinique
Keywords
  • évaluation de la lecture
  • dyslexie
  • trouble d’apprentissage
  • lecture
  • modèle à double voies
  • outil d’évaluation
  • validation psychométrique
  • reading assessment
  • dyslexia
  • learning disability
  • dual pathway model
  • word-reading skill
  • psychometric validation
Abstract(s)
La dyslexie est un trouble d’apprentissage dont les répercussions sont préoccupantes, et qu’il convient donc de détecter de façon précoce. Or, la majorité des outils de lecture de mots actuellement employés sont européens et ne permettent pas d'évaluer adéquatement les habiletés de lecture des enfants québécois, dû aux différences culturelles et linguistiques. En raison de ce manque d’outils adaptés, nous avons développé le Test d’évaluation du langage écrit québécois (TELEQ). Le présent essai doctoral vise à décrire le processus de développement du sous-test de lecture de mots de cet outil, à présenter les performances des élèves des différents niveaux scolaires et à mesurer ses qualités psychométriques en termes de validité et de fidélité. Cinquante enfants francophones normo-lecteurs de la 2e à la 6e année ont complété le TELEQ et une batterie de tests évaluant les habiletés de lecture. Le TELEQ a ensuite été réadministré deux à six semaines plus tard. Les performances au TELEQ corrèlent significativement à celles obtenues aux autres outils évaluant les habiletés de lecture, indiquant une validité convergente satisfaisante. Les corrélations entre les passations reflètent une très bonne fidélité test-retest et la consistance interne des listes est excellente. Ces données préliminaires suggèrent que le TELEQ est un outil pertinent pour l’évaluation des habiletés de lecture de mots auprès des enfants québécois de niveau primaire. Des études supplémentaires comportant un plus grand échantillon ainsi qu’un groupe d’enfants ayant une dyslexie sont en cours pour reproduire ces résultats, établir des données normatives et évaluer la sensibilité de l’outil.
 
Dyslexia is a learning disability that involves important consequences, and thus needs to be identified at an early age. Yet, most of the available instruments are European and do not allow a valid assessment of word-reading abilities in children from Quebec, due to cultural and linguistic differences. This lack of appropriate instruments for the French-speaking Quebec population stresses the need to elaborate a new word-reading assessment tool. Hence, we developed the « Test d’évaluation du langage écrit québécois (TELEQ) ». This essay presents the construction process of the word-reading subtest of TELEQ, describes the performances of elementary school students, and measures its psychometric properties in terms of validity and fidelity. Fifty typical French-speaking children from second to sixth grade were administrated the TELEQ and a test battery assessing their reading abilities. The TELEQ was then readministrated two to six weeks later. Results show that the TELEQ performances correlate significantly with those of the other tests measuring word-reading skills, which indicates a strong convergent validity. Furthermore, the relation between both administrations of the TELEQ reflect a very good test-retest reliability. Finally, the internal consistency of the word lists is excellent. These preliminary results suggest that the word-reading subtest of the TELEQ is a valid and reliable instrument that appears relevant for assessing Quebecois elementary school children. Additional studies involving a greater number of participants and a group of dyslexic children are on-going in order to reproduce the present results, establish normative data, and measure the diagnosis sensitivity of the test.
Note(s)
Essai doctoral présenté à la Faculté des études supérieures en vue de l’obtention du grade de Docteur en psychologie (D.Psy.), option neuropsychologie clinique
Collections
  • Faculté des arts et des sciences – Département de psychologie - Production étudiante [103]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS