Show item record

dc.contributor.advisorde la Sablonnière, Roxane
dc.contributor.authorCaron-Diotte, Mathieu
dc.date.accessioned2017-05-26T18:27:51Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2017-05-26T18:27:51Z
dc.date.issued2017-03-28
dc.date.submitted2016-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/18809
dc.subjectIntégrationfr
dc.subjectIdentitésfr
dc.subjectSchémasfr
dc.subjectActivationfr
dc.subjectInhibitionfr
dc.subjectIntegrationfr
dc.subjectIdentitiesfr
dc.subjectSchemafr
dc.subject.otherPsychology - Social / Psychologie sociale (UMI : 0451)fr
dc.titleL’intégration des identités : contraste de deux hypothèses contradictoiresfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplinePsychologiefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Sc.fr
dcterms.abstractTous les individus possèdent plusieurs identités, qui peuvent être vues entre elles comme étant conflictuelles ou compatibles. Lorsque des identités sont perçues comme compatibles, elles sont qualifiées d’intégrées. Deux théories tentent d’expliquer le processus cognitif derrière l’intégration identitaire. Le modèle biculturel de l’intégration des identités propose que les identités sont fusionnées alors que le modèle cognitif-développemental de l’intégration des identités (MCDII) suggère qu’elles restent distinctes. Afin de comparer ces modèles, deux études préliminaires et une étude expérimentale ont été menées. L’activation de l’identité étudiante fut manipulée auprès d’étudiants travailleurs, suivie d’une tâche de décision lexicale. Si les identités sont fusionnées, un effet de facilitation devrait être observé pour identifier des mots reliés à l’identité travailleuse. Si elles sont distinctes, un effet d’inhibition devrait être observé. Les résultats révèlent que les participants intégrés du groupe expérimental étaient plus lents pour identifier les mots ayant rapport à l’identité travailleuse que les participants du groupe contrôle. Conformément au MCDII, les résultats soutiennent que les identités intégrées sont distinctes. Les implications théoriques et pratiques sont discutées.fr
dcterms.abstractEvery individual has multiple identities, which can be seen as conflictual or compatible. When identities are seen as compatible and complementary, they are said to be integrated. Two theoretical models try to explain the cognitive processes by which identities become integrated. The bicultural identity integration model propose that identities are merged while the cognitive-developmental model of identity integration (CDMII) proposes that identities stay distinct. Two preliminary studies and an experimental study have been conducted to compare the two models. The activation of the student identity has been manipulated with student workers, followed by a lexical decision task. If identities are combined, a facilitation effect should be observed. However, if they are distinct, an inhibition effect should be observed. Statistical analyses reveal that participants having integrated identities in the experimental group were slower to identify words linked to the worker identity than participants in the control group. These results support that integrated identities stay distinct. Theoretical and practical implications are discussed.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.