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dc.contributor.advisorLefebvre, Guy
dc.contributor.authorLi, Boxuan
dc.date.accessioned2016-10-27T12:46:03Z
dc.date.availableMONTHS_WITHHELD:60fr
dc.date.available2016-10-27T12:46:03Z
dc.date.issued2016-10-04
dc.date.submitted2016-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/15968
dc.subjectl’exonération du transporteurfr
dc.subjectles Règles de La Hayefr
dc.subjectles Règles de Hambourgfr
dc.subjectles Règles de Rotterdamfr
dc.subjectjusticefr
dc.subjectclartéfr
dc.subjectcarrier’s exemption from liabilityfr
dc.subjectthe Hague Rulesfr
dc.subjectthe Hamburg Rulesfr
dc.subjectthe Rotterdam Rulesfr
dc.subjectfairnessfr
dc.subjectclarityfr
dc.subject.otherSocial Sciences - Law / Sciences sociales - Droit (UMI : 0398)fr
dc.titleThe carrier’s exemption from liability in the Hague, Hamburg and Rotterdam Rules : an examination from the perspectives of fairness and clarityfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineDroitfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelDoctorat / Doctoralfr
etd.degree.nameLL. D.fr
dcterms.abstractLe commerce international est souvent relié au transport maritime. La poursuite des règles uniformes se rapportant à ce dernier avait débuté à la fin du XIXe siècle et a abouti à l’émergence des Règles de La Haye, des Règles de Hambourg et des Règles de Rotterdam. L’exonération du transporteur maritime, qui suscitait des controverses favorisant le développement des règles maritimes internationales, a été réglementée de trois façons différentes dans les trois Règles précitées. La question principale abordée dans la thèse présente est si elles sont suffisamment satisfaisantes. Une autre question, qui se pose s’il est prouvé qu’aucune d’entre elles ne l’est, est quelle serait une meilleure façon. Pour y répondre, deux critères, soit la justice et la clarté, ont été choisis. Les recherches effectuées dans le cadre de la thèse présente visent à donner une évaluation profonde des régimes existants en matière de réglementation de l’exonération du transporteur maritime ainsi que des suggestions d’amélioration à cet égard.fr
dcterms.abstractThe international trade is usually connected with the carriage of goods by sea. The campaign in pursuit of uniform rules governing such carriage was launched in the late nineteenth century and has led to the emergence of the Hague Rules, the Hamburg Rules and the Rotterdam Rules. The carrier’s entitlement to exemption from liability, which triggered much controversy contributing to the development of the international shipping rules, has been regulated in three different ways in the aforementioned three Rules. The principal question addressed in the present thesis is whether they are sufficiently satisfactory. Another question, which is to be dealt with if none of them proves to be the case, is what a better way could be like. Two criteria, namely fairness and clarity, have been chosen in answer to the aforesaid questions. The research contained in the present thesis aims to give a thorough evaluation of the existing regimes regarding the carrier’s exemption from liability and some improvement suggestions in this respect.fr
dcterms.languageengfr


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