L’architecture de paysage moderne du campus de l’Université de Montréal
The Modern Landscape Architecture of the Université de Montréal Campus
Article [Accepted Manuscript]
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Cahiers de géographie du Québec ; vol. 56, no. 158, pp. 343-372.Author(s)
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Le campus de l’Université de Montréal est composé de bâtiments et d’aménagements paysagers
hautement significatifs, dont la présence contribue à faire comprendre son évolution spatiale.
Parmi eux, les espaces libres des années 1960 méritent une attention particulière pour plusieurs
raisons historiques : ils font l’objet d’une réflexion pour la toute première fois dans l’histoire
du campus ; l’Université de Montréal vit une phase d’expansion sans précédent ; les disciplines
de l’aménagement et la pratique de planification émergent au Québec. Cet article présente
de manière contextuelle les principes de planification qui ont mené à leur réalisation par La
Haye et associés, firme d’urbanisme de premier plan au Québec. Il expose les qualités et les
défauts des espaces libres de cette période moderne, soit l’innovation sur le plan de la vision
planificatrice et du design, d’un côté, et la trop grande importance accordée aux automobiles
au détriment de la sécurité et de la convivialité, de l’autre côté. The campus of the University of Montreal is based on a highly significant association of buildings
and landscape design that contributes to our understanding of the evolution of the use of
space in the campus environment. For a number of historical reasons, the open spaces of the
1960s deserve particular attention. In the context of unprecedented expansion experienced by
the university at the time and the simultaneous coming to age in Québec of the disciplines of
landscaping and planning, open spaces on the campus became, for the first time in the history of
the university, the focus of serious reflection. This article describes the context influencing the
planning principles applied by La Haye and Associates, one of Québec’s leading urban planning
firms, in designing these open spaces for the campus. We trace the strengths and shortcomings
of modern thinking about open spaces – on the one hand, the innovative approaches used in
planning and design, and, on the other, the overemphasis placed on car related needs, at the
expense of safety and opportunities for social interaction.
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