Les trois modèles municipaux de participation publique au Québec
dc.contributor.author | Bherer, Laurence | |
dc.date.accessioned | 2015-07-02T19:00:11Z | |
dc.date.available | NO_RESTRICTION | fr |
dc.date.available | 2015-07-02T19:00:11Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1866/12188 | |
dc.title | Les trois modèles municipaux de participation publique au Québec | fr |
dc.type | Article | fr |
dc.contributor.affiliation | Université de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département de science politique | fr |
UdeM.statut | Professeur(e) / Professor | fr |
dcterms.abstract | Dans le présent article, nous décrivons les trois façons d’organiser la participation publique à l’échelle municipale au Québec. D’une part, le modèle de participation préconisé par la Loi sur l’aménagement et l’urbanisme (LAU) domine l’ensemble des municipalités du Québec. D’autre part, jusqu’en 2002, les deux plus grandes villes de la province, Montréal et Québec, n’étaient pas soumises aux principes de la LAU. Elles ont ainsi développé des dispositifs participatifs originaux : les audiences publiques et les conseils de quartier. À partir des écrits de Fung (2006 et 2003), nous établissons une grille d’analyse qui définit six facteurs relatifs à l’espace participatif et décrivons par la suite les trois modèles de participation publique municipale au Québec. Nous constatons finalement que les regroupements municipaux ont amené une confrontation entre le modèle dominant de participation publique à l’échelle municipale et les modèles de Québec et de Montréal. | fr |
dcterms.abstract | This article describes the three approaches to organizing public participation at the municipal level in Quebec. On the one hand, the participation approach promoted under Quebec’s Act respecting Land use planning and development (LUPD) predominates among all municipalities in the province. On the other hand, however, until 2002, the two biggest cities, Montreal and Québec, were not governed by the principles of the LUPD and thus developed original participatory mechanisms – namely, public hearings and neighbourhood councils, respectively. The work of Fung (2006 and 2003) is used to establish an analytical grid that identifies six factors relating to participatory space; on this basis, the present paper describes the three different approaches to municipal public participation in Quebec. According to my findings, municipal amalgamations have resulted in a clash between the predominant approach to public participation current among municipalities and the models of Québec and Montreal. | fr |
dcterms.isPartOf | urn:ISSN:1203-3294 | |
dcterms.isPartOf | urn:ISSN:1929-3348 | |
UdeM.VersionRioxx | Version acceptée / Accepted Manuscript | |
oaire.citationTitle | Télescope | |
oaire.citationVolume | 17 | |
oaire.citationIssue | 1 | |
oaire.citationStartPage | 157 | |
oaire.citationEndPage | 171 |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.