Show item record

dc.contributor.advisorLacasse, Germain
dc.contributor.authorLafite, Clément
dc.date.accessioned2014-10-06T19:44:20Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2014-10-06T19:44:20Z
dc.date.issued2014-09-29
dc.date.submitted2014-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/11128
dc.subjectCoopérative de filmsfr
dc.subjectAutogestionfr
dc.subjectCinématographie indépendantefr
dc.subjectCentres d’artistesfr
dc.subjectArt médiatiquefr
dc.subjectNumériquefr
dc.subjectCulture québécoisefr
dc.subjectCulture ontariennefr
dc.subjectFilm cooperativefr
dc.subjectSelf-managementfr
dc.subjectIndependent cinematographyfr
dc.subjectArtist-run centersfr
dc.subjectMedia artsfr
dc.subjectDigitalfr
dc.subjectQuebec culturefr
dc.subjectOntarian culturefr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)fr
dc.titleLa communauté à l’épreuve de la technologie : les groupes et centres autogérés de cinéastes au Québec et en Ontario à l’heure de la digitalisation
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineÉtudes cinématographiquesfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCe mémoire propose d’étudier les conditions et les perspectives des regroupements d’artistes autogérés face aux changements provoqués par la digitalisation des facteurs de production et de diffusion. L’analyse portée sur l’évolution de ces structures est illustrée par quatre cas spécifiques : le Vidéographe et la Coop Vidéo à Montréal et le Liaison of Independent Filmmakers of Toronto et V-Tape à Toronto. D’un historique de ces organismes, au contexte social et à la pratique artistique liés à leur émergence dans les années 70, cette étude tente de mettre en lumière les transformations de ces structures par l’apparition du médium numérique et d’Internet au tournant du siècle. La recherche s’appuie ici sur une étude approfondie des archives de ces groupes, d’entretiens avec les principaux acteurs concernés et des rapports gouvernementaux permettant de faire ressortir les problématiques actuelles de ces structures autogérées et d’amorcer des réflexions autour de leur pérennité.fr
dcterms.abstractThis thesis proposes to study the conditions and the perspectives of the artist-run centers faced with the changes caused by the digitalization of the factors of production and distribution. The analysis about the evolution of these organizations is illustrated by four specific cases: le Vidéographe and la Coop Vidéo in Montreal, and the Liaison of Independent Filmmakers of Toronto and V-Tape in Toronto. From a history of these groups, the social context and the artistic practices binding their emergence in the 70’s, this study highlights their transformations brought about by the arrival of the new medium and the Internet at the turn of XXIst century. The research is based on a detailed archival work of these groups and the governmental reports. Several interviews with the mains stakeholders bring out the currents issues and initiate some thought about the longevity of the artist-run centers.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.