Show item record

dc.contributor.advisorCardinal, Serge
dc.contributor.authorGervais, Simon
dc.date.accessioned2014-03-24T20:12:07Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2014-03-24T20:12:07Z
dc.date.issued2014-03-03
dc.date.submitted2013-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/10406
dc.subjectCinémafr
dc.subjectSonfr
dc.subjectMontagefr
dc.subjectPoïétiquefr
dc.subjectCréationfr
dc.subjectFilmfr
dc.subjectSoundfr
dc.subjectEditingfr
dc.subjectPoieticfr
dc.subjectCreationfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)fr
dc.titleAuto-poïétique de deux expériences de montage sonore : d'une écoute à l'autrefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineÉtudes cinématographiquesfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractNotre mémoire de recherche-création a pour point de départ deux conceptions sonores filmiques, auxquelles nous avons contribué en tant que monteur et concepteur sonores. Ces films – et leur bande sonore – ont, par leur forme, leur contenu, mais aussi par la dynamique ayant rythmé leur création, redéfini un aspect ou un autre de notre pratique. Ainsi, au moyen d'une auto-poïétique, nous explorons les différentes conditions de la création sonore mises en jeu, qu'elles soient d'ordre technique – le film Saint-Denys Garneau – ou d'ordre esthétique – le film Ma famille en 17 bobines. Dans chaque cas, nous cherchons aussi à explorer les problèmes poétiques et pratiques posés. Au creux de cette conjugaison de ces conditions émergent alors des outils de médiation, des relations humaines, des mouvements esthétiques et des postures d'écoute qui jettent un éclairage inédit sur notre pratique sonore.fr
dcterms.abstractThis research-creation project finds its roots in two film sound designs to which I contributed as a sound editor or sound designer. These films – and their respective soundtracks –, by their form, their content, but also by the dynamics that pulsed their creation, have redefined certain aspects of my own sound work. In this study, by the means of an autopoietic analysis, I explore the creative conditions at play in the elaboration of my sound designs, as they answer to technical matters – the film Saint- Denys Garneau – or aesthetic matters – the film Ma famille en 17 bobines. In each case, I also seek to deepen poetic and practical problems. From deep in the combination of these conditions emerge mediation tools, human relations, aesthetic movements and modes of listening that shed new light on my sound practice.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail
Video
Video
Video
Video
Video
Video
Video

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.