Browsing École de santé publique – Travaux et publications by Affiliation "Université de Montréal. École de santé publique"
Now showing items 1-20 of 111
-
Academic couples : office romances can be particularly complicated in the university environment
Couples universitaires : les histoires d’amour au bureau peuvent être particulièrement compliquées dans le milieu universitaire
(2024-03-05) -
Academic legacies : what do we want to leave behind us when we leave?
Héritages académiques : que voulons-nous laisser derrière nous lorsque nous partons?
(2024-01-30) -
Academics are weird : on being neurodiverse or different
Les universitaires sont bizarres : être neurodivers ou différent
(2023-02-28) -
Anticipatory governance and moral imagination : methodological insights from a scenario-based public deliberation study
(Elsevier, 2019-12-03)The fields of Responsible Research and Innovation (RRI) and participatory foresight seek to establish, and toinclude publics within, anticipatory governance mechanisms. While scenario-based methods can bring to thepublics’ attention the ethical challenges ... -
The arrogant professor : don’t be confused with one of these unpleasant colleagues
Le professeur arrogant : ne soyez pas confondus avec l’un de ces collègues désagréables
(2024-03-19) -
Articulating care and responsibility in design : a study on the reasoning processes guiding health innovators’ ‘care-making’ practices
(Elsevier, 2020-12-16)This article explores how health innovation designers articulate care and responsibility when designing new health technologies. Towards this end, we draw on Tronto’s ethic of care framework and Responsible Research and Innovation (RRI) scholarship ... -
Be nice to the administrative personnel : they’re not just staff, they’re colleagues and allies who merit our respect
Soyez gentil avec le personnel administratif : ce ne sont pas de simples employés, ce sont des collègues, des amis et des alliés qui méritent notre respect
(2024-04-23) -
Being a good head of department : lessons for those considering a move to senior management
Être un bon chef de département : suggestions pour ceux qui envisagent de passer à un poste de cadre supérieur
(2024-10-08)For those who may be forced into or willingly take on leadership responsibilities, a shift in perspective is needed. Much of the work will be invisible to colleagues (boring administration for many) and involve managing personalities and frequent problem ... -
Being a public academic : we can and must contribute to informed public debate
Être un universitaire public : nous pouvons et devons contribuer à un débat public éclairé
(2023-10-24) -
Being a « bioethicist » : it requires regularly reinventing yourself, in an ever-evolving, interdisciplinary domain
Être un « bioéthicien » : cela nécessite de se régulièrement réinventer dans un domaine interdisciplinaire en constante évolution
(2024-03-12) -
Bioethics is intentionally normative : It’s not good enough to critique, we also need solutions
La bioéthique est délibérément normative : il ne suffit pas de critiquer, il faut aussi trouver des solutions
(2024-05-14)Like social scientists, bioethicists are well equipped to call out injustices and be critical of unethical policies and practices. Rarely decision-makers, we have the analytic tools and experience to identify places for improvement, and to propose ... -
Bioéthique et « bioéthicien » : révélation d’une profession
(Dalloz, 2022)Depuis 2020, le monde a connu une situation sanitaire exceptionnelle à la suite de la pandémie de Covid-19, faisant face à une incertitude dans le monde médical clinique, de la recherche et dans l’ensemble des domaines connexes en santé publique. Le ... -
Bureaucracy is bad for research ethics
La bureaucratie est néfaste pour l'éthique de la recherche
(2023-02-21)Research ethics is at risk of losing its way -
Channeling our obsessions : or surfing the waves of our academic passions
Canaliser nos obsessions : ou bien surfer sur les vagues de nos passions académiques
(2023-03-21) -
ChatGPT : a dual-use technology : we need pragmatic responses to complex issues
Une technologie à double usage : nous avons besoin de réponses pragmatiques à des questions complexes
(2023-03-07) -
Choosing a good PhD supervisor : finding the right person is not easy
Choisir un bon superviseur de thèse : trouver la bonne personne n'est pas facile
(2023-03-28) -
The comment that kills : constructive or devastating? : it depends on how comments are given and received
Le commentaire qui tue : constructifs ou dévastateurs? : tout dépend de la façon dont les commentaires sont donnés et reçus
(2023-12-12) -
Commentaire sur le projet de loi no. 59 concernant la modernisation du régime de santé et de sécurité du travail
(2021-01-14)Ce texte est un commentaire adressé à l’Assemblée nationale du Québec dans le cadre du projet de loi intitulé Loi modernisant le régime de santé et de sécurité du travail. Le projet de loi avait été déposé le 27 octobre 2020 à l’Assemblée nationale du ... -
Committee work : know which to accept, when and for how long
Le travail de comité : savoir ce qu'il faut accepter, quand et pour combien de temps
(2023-09-26) -
Conditions for creative writing : finding ways to drop the traditional academic barriers
Conditions pour l’écriture créative : trouver des moyens de faire tomber les barrières académiques traditionnelles
(2024-06-25)Finding your "voice" and identifying the optimal conditions (whether physical or mental) for creative writing can be a challenge, especially when trying to move beyond the constraints of traditional scientific formats (articles, books, grants). And it ...