Pour une histoire et une esthétique de l'écran fragmenté au cinéma
Thesis or Dissertation
2010-11 (degree granted: 2011-04-01)
Author(s)
Advisor(s)
Level
Master'sDiscipline
Études cinématographiquesKeywords
- Écran fragmenté
- Fragmented screen
- Écran divisé
- Split screen
- Écran multiple
- Multiple screen
- Cinéma et fragmentation
- Film and fragmentation
- Polyvision
- Polyvision
- Montage spatial
- Spatial montage
- Cadre et cinéma
- Frame and cinema
- Histoire du montage au cinéma
- History of film editing
- L'Affaire Thomas Crown
- The Thomas Crown Affair
- Cinéma numérique
- Digital cinema
- Communications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)
Abstract(s)
Bien que son existence soit presque aussi vieille que le cinéma, l‘écran fragmenté (que les académiciens et autres professionnels du cinéma de langue anglaise désignent communément sous l‘appellation « split screen ») n‘a jamais fait l‘objet d‘analyses véritablement approfondies. Quand il est mentionné dans les livres d‘histoire, l‘écran fragmenté est rapidement esquivé. Pourtant, ses apparitions sont nombreuses. Ce mémoire de maîtrise cherche à corriger nombre d‘idées préétablies en exposant l‘histoire de cette manifestation visuelle, en commençant des débuts (le « cinéma des premiers temps ») jusqu‘à l‘arrivée du « cinéma numérique » du nouveau millénaire. Despite the fact its existence is almost as old as cinema itself, the fragmented screen (commonly known as « split screen » in the academic and professional world of the seventh art) has never been the object of serious and exhaustive analysis. When mentioned in history books, the fragmented screen is quickly eluded. And yet its appearances are numerous. This Master thesis aims at rectifying a number of pre-established ideas by exposing the history behind this visual manifestation, from early cinema to the arrival of digital films.
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.