Show item record

dc.contributor.authorRolland, Louisefr
dc.contributor.authorVEGA CARDENAS, Yennyfr
dc.date.accessioned2013-04-19T19:54:46Z
dc.date.available2013-04-19T19:54:46Z
dc.date.issued2009-01fr
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/9446
dc.publisherUniversité de Montréal. Centre de recherche en droit public.
dc.rights© copyright 2009-2014 Lex Electronica. Tous droits réservés. Toutes demandes de reproduction doivent être acheminées à Copibec (reproduction papier).fr
dc.titleLa gestion de l’eau au Mexiquefr
dc.typeArticlefr
dcterms.abstract"Au début du millénaire, le gouvernement mexicain déclarait le pays en état d’alerte hydrique. En valeur absolue, le Mexique ne manque pas d’eau douce ; c’est son inégale répartition sur le territoire, la pollution de la ressource et le mauvais entretien des infrastructures d’assainissement et de distribution qui sont responsables de cette pénurie. Les auteures proposent de comprendre cette situation à travers l’influence que le contexte socio-économique du pays et son niveau de dépendance internationale a eu sur l’élaboration des politiques publiques et l’adoption des modes de gouvernance : traditionnellement considérée comme une chose commune, la gestion de l’eau fut longtemps confiée aux seules instances publiques chargées de veiller à l’intérêt général ; depuis quelques 10 ans, d’autres modes de gouvernance fondés sur la décentralisation administrative, la démocratisation décisionnelle, mais également la privatisation de la ressource, ont été impulsés par les organismes économiques internationaux."fr
dcterms.abstract"At the beginning of the millennium, the Mexican government announced that the country was under a hydric surveillance. In absolute value, Mexico does not experience a shortage of freshwater; rather the resource scarcity comes from the uneven distribution on the territory, the pollution of the resource and the poor maintenance of the sanitation and supply infrastructure. The authors are proposing to understand this situation through the influence that the socioeconomic setting of the country and its level of international reliance have had on the development of public policies and the adoption of governance models : traditionally considered as a common good, the management of water has been delegated to the only public authorities capable of ensuring the public interest ; for some 10 years, other governance models based on administrative decentralization, decision-making democratization and resource privatization have been impulsed by international economic organizations."fr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:1480-1787
dcterms.languagefrafr
UdeM.VersionRioxxVersion publiée / Version of Record
oaire.citationTitleLex Electronica
oaire.citationVolume13
oaire.citationIssue3


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.