Show item record

dc.contributor.advisorFournier, Marcel
dc.contributor.authorAntonat, Dan
dc.date.accessioned2011-12-19T22:34:04Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONen
dc.date.available2011-12-19T22:34:04Z
dc.date.issued2011-12-01
dc.date.submitted2011-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/6083
dc.subjectCampusen
dc.subjectCampusen
dc.subjectUniversité de Montréalen
dc.subjectUniversité de Montréalen
dc.subjectEcole des HEC Montréalen
dc.subjectSchool of HEC Montréalen
dc.subjectMission pédagogiqueen
dc.subjectAcademic missionen
dc.subjectArchitectureen
dc.subjectArchitectureen
dc.subjectSociété de la connaissanceen
dc.subjectKnowledge societyen
dc.subjectNouvelles technologies de l'information et des communicationsen
dc.subjectNew technologies of information and communicationen
dc.subject.otherSociology - General / Sociologie - Généralités (UMI : 0626)en
dc.titleArchitecture et mission pédagogique : regards sur le campus de l'Université de Montréal et de l'école des HEC à l'ère d'une société de la connaissanceen
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineSociologieen
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sen
etd.degree.nameM. Sc.en
dcterms.abstractÀ l’ère de la société de la connaissance, l’éducation supérieure occupe une place prépondérante dans le monde et les universités sont des acteurs de premier ordre. La connaissance, à travers l’innovation qu’elle permet, est devenue un élément central du processus de production et l’on parle désormais d’une économie du savoir, qui serait porteuse d’un ensemble de changements qui affectent la société sur différents plans. Le mode de fonctionnement traditionnel des universités n’y échappe pas et connaît plusieurs renouveaux. Les NTIC ont fait évoluer les manières d'enseigner et de faire de la recherche et l’on parle aujourd’hui d’un nouveau type de relations inédites entre les universités, l'État et le secteur de l’industrie. Après avoir passé en revue l’ensemble de ces changements, nous proposons d'explorer l'impact de toutes ces transformations sur le développement physique des universités à travers l’étude du projet de construction du futur campus de l'Université de Montréal à Outremont et de l'École des HEC Montréal. Nous analysons dans notre étude l'influence de ces changements sur l'organisation physique des universités et sur l'architecture des bâtiments.en
dcterms.abstractIn the era of the knowledge society characterized by the importance of constant innovation, various dimensions of social life are going through notable renewals. The New Technologies of Information and Communication (NTIC) are offering a large panel of new possibilities that affects the traditional mode of operating of various institutions. In this context, Universities become fundamental actor, by contributing to the high education of the population through their activities of teaching and research. It seems that the traditional mission of universities is going through major changes. Lots of new possibilities permit by the NTIC affects the traditional way of teaching and doing research and we also talk about new kind of unprecedented relations between universities, state and the industry. We offer to explore the impact of all these changes on the physical development of universities through a look at a case study of the campus of Université de Montréal and the business school of HEC Montreal. Our work discuss about the influence of these changes in the physical organization of the university, more specifically on the architecture of the buildings. Through a look at the project of construction of a new campus situated at Outremont, we have attended to study actual tendencies and concerns about university buildings. We then attended to analyse the impacts of these developments on the organisation of universities buildings through a study of the architectural features of the new school of HEC Montréal.en
dcterms.descriptionToutes les photos présentes dans ce mémoire (sauf indication contraire) ont été réalisées par Dan Antonat (c).en
dcterms.languagefraen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.