Show item record

dc.contributor.advisorHuglo, Marie-Pascale
dc.contributor.authorArsenault, Hélène
dc.date.accessioned2011-01-21T17:34:29Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONen
dc.date.available2011-01-21T17:34:29Z
dc.date.issued2010-12-02
dc.date.submitted2010-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/4544
dc.subjectAnnie Ernauxen
dc.subjectL'Événementen
dc.subjectfragmenten
dc.subjectécriture-tempsen
dc.subjecthétérogénéitéen
dc.subjectautographieen
dc.subjectconstruction narrativeen
dc.subjectsubjectivitéen
dc.subjectwritingen
dc.subjectheterogeneityen
dc.subjectsubjectivityen
dc.subjecttemporalityen
dc.subject.otherLiterature - Canadian / Littérature - Canadienne (UMI : 0355)en
dc.titleLe cycle des astres : oeuvre de création suivi d'un essai sur la mise en récit du quotidienen
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineLittératures de langue françaiseen
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sen
etd.degree.nameM.A.en
dcterms.abstractLa matière-source du Cycle des astres est une écriture du présent consignée à la volée, des instantanés du quotidien qui laisse trace dans une écriture-temps aux formes hétéroclites. À la fois inscription du présent et trace du passé, la double temporalité des textes participe à la construction narrative d’une œuvre de création où coexistent premiers jets, poésie et autographie, et à l’articulation d’un projet d’écriture où se déploie la construction du Sens. Je me suis intéressée au recyclage des archives, aux jeux de temporalités, mais principalement à la construction narrative du récit et à son effet sur la subjectivité à l’œuvre dans le texte. À partir d’une lecture critique de L’Événement d’Annie Ernaux, je propose dans Le surgissement à l’œuvre une analyse de l’écriture fragmentaire et hétérogène comme moyen pour saisir la réalité à travers l’expérience d’une conscience subjective incarnée dans un texte qui rétablit la cohérence à l’œuvre.en
dcterms.abstractThe source/matter for Le Cycle des astres stems from a stenography of the present, snapshots of daily-life that leave trace through diversified forms of writing that I called écriture-temps. The inscription of the present becoming signs from the past represent the double temporality of the texts used as material used in my creative work where drafts, poetry and autography co-occur, and leave trace of a writing project in which the construction of Meaning unfolds through the process. I studied the recycling of archives and the interplay of temporalities, but mostly the construction of the narrative put forward by the text, and its effect on subjectivity. Du surgissement à l’oeuvre furthers this exploration of fragmentary and heteregeneous writing through a critical reading of Annie Ernaux's L’Événement. Writing is shown here as a means by which the essence of a subjective experience is embodied in a text that reestablishes its coherence.en
dcterms.languagefraen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.