Browsing Faculté des arts et des sciences by Affiliation "Université de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département de littératures et de langues du monde"
Now showing items 21-40 of 46
-
Montréal dans la littérature numérique contemporaine. Ville, flâneries et dérives
Montreal in contemporary digital literature. City, flâneries and dérives
(2017)Qu’est-ce que la représentation d’une ville ? À travers une analyse des ouvrages du philosophe français Henri Lefebvre sur la production de l’espace et du sociologue américain Kevin Lynch sur la construction de l’image de la ville, nous essayerons ... -
La mort intranquille : autopsie du zombie
(Presses de l’Université Laval, 2019)"Le zombie contemporain, mort-vivant mangeur de chair humaine, apparaît dans un grand nombre de productions esthétiques depuis le début des années 2000, contaminant une variété de supports (du livre au film, du jeu vidéo à la série télévisée) et ... -
On watching rather than reading Count Basil
(European Romantic Review, 2004)The performance of « Count Basil » at this year's NASSR conference was a unique opportunity for those in attendance to share a theatrical experience with the actors in ways that are usually not available to readers and scholars of Romantic drama. In ... -
Our format : PennSound and the articulation of an interface for poetry audio recordings
(Western University. Department of English and Writing Studies, 2018-06) -
Péché originel et utopie dans « Tout » d’Ingeborg Bachmann et dans Le rêve d’un homme ridicule de Dostoïevski
(Université de Montréal. Département de littératures et de langues du monde, 2018-04)Cet article propose une lecture croisée, basée sur le thème du péché originel, de la nouvelle « Tout » d’Ingeborg Bachmann et du récit Le rêve d’un homme ridicule de Dostoïevski. Le péché originel, compris comme la chute du genre humain dans une ... -
Performing Leigh Hunt’s 1840 Play "A Legend of Florence"
(Cambridge Scholars Publishing, 2009)Leigh Hunt's authorship of "A legend of Florence" (1840) — a drama inspired by the rich cultural, intellectual, and political climate of Italy — reflects, as Michael Eberle-Sinatra demonstrates in the final essay of the first section, not only a literary ... -
Plaidoyer pour la normalité
(Sens Public, 2018-04-22)Est-il possible de penser la littérature numérique au-delà de sa spécificité technique et technologique? Comment analyser cette production littéraire avec les outils littéraires « classiques »? Dans son livre « Pour une poétique numérique. Littérature ... -
Poetics in a networked digital milieu
(Johns Hopkins University Press, 2020) -
Pratiques de l'édition numérique
(Les Presses de l'Université de Montréal, 2014)L’apparition du numérique a entraîné ces dernières années une transformation profonde des modèles de production et de circulation des livres, qui ont peu changé depuis le XVIIIe siècle. Le web, en particulier, a provoqué une remise en question du sens ... -
Le projet Intelligence artificielle littéraire (IAL) : définir formellement le concept de variation au sein de l'Anthologie grecque ?
(2024)Le projet Intelligence Artificielle Littéraire (IAL) interroge la possibilité d’une formalisation de concepts littéraires à travers des principes computationnels et algorithmiques. Notre corpus d'étude est l'Anthologie grecque, le concept étudié est ... -
Promoting Open Access and Innovations : From Synergies to Le Centre de recherche interuniversitaire sur les humanités numériques
(2015)This article discusses the relationship between digital humanities and disciplinary boundaries in the last decade, primarily in the context of the national project Synergies. It offers first an overview of Synergies as a concrete example of the way ... -
Punk et châtiment : Virginie Despentes et les révélations de Némésis
(Université de Montréal. Département des littératures de langue française, 2020)Cet article analyse la représentation de la musique punk dans les romans de Virginie Despentes à partir de la figure de Némésis. Conçue à la fois comme éclatement d’une violence excessive, démesurée, et comme châtiment venant punir la démesure, Némésis ... -
Putting plays (and more) in cyberspace : an overview of the British women playwrights around 1800 project
(2003)The british women playwrights around 1800 Web project has had a split allegiance from its beginning. Its beginnings lay in our interest in sustaining over time a community that had begun exploring the histories and writing of women in late-eighteenth ... -
Readings of homosexuality in Mary Shelley's "Frankenstein" and four film adaptations
(2005)This essay proposes to read one more time the issue of homosexuality in Mary Shelley's first novel, "Frankenstein". In order to offer a new angle on the homosexual component of Victor Frankenstein's relationship with his creature when next teaching ... -
Repenser le numérique au 21ème siècle
(Association Sens public, 2015-02-23)Le constat duquel part notre idée de colloque est très simple : tout le monde s’accorde à dire que la réflexion sur le numérique est une priorité, mais l’on est encore loin d’avoir une définition précise des méthodes pour développer cette dernière, des ... -
Representing Leigh Hunt’s Autobiography
(Palgrave Macmillan, 2016)That study attempted to elaborate the problematic of [Leigh Hunt's] position within the London literary and political scene between the years 1805 and1828, the contributions he made to British literature and journalism, and his public standing at the ... -
Le respeaking : un nouveau métier
(Fonds d'investissement des cycles supérieurs de l'Université de Montréal, 2019) -
Science, gender and otherness in Shelley's Frankenstein and Kenneth Branagh's film adaptation
(1998-03)Questions of gender and genre in Frankenstein remain complex issues for contemporary critics, in the novel itself as well as in its cinematographic adaptations, from John Whale's classic 1931 version to Kenneth Branagh's 1994 "Mary Shelley's Frankenstein." ... -
Sensate sovereignty : A dialogue on Dylan Robinson's hungry lIstening
(Lakehead University. Department of English, 2020)Dylan Robinson's Hungry Listening: Resonant Theory for Indigenous Sound Studies emerges from encounters between Indigenous sound performance and Western art music. The book takes aim at the pernicious tendency for the latter to insist upon aesthetic ... -
Shelley’s editing process in the preface to Epipsychidion
(1997)Prefaces are often disregarded by readers who, more often than not, start without taking time to peruse them first. Sir Walter Scott knew this perfectly well, and he wrote about it, very wittily, in "A PostScript Which Should Have Been a Preface", the ...