History, memory, and trauma : reading Marwan Hassan’s "The Confusion of Stones" and Rawi Hage’s De Niro's Game
Thesis or Dissertation
Abstract(s)
Dans ce mémoire, j'explore les conséquences traumatiques de la guerre civile au Liban, tant
sur le plan individuel que collectif. En lisant « The Confusion of Stones » et le jeu de De Niro en
tandem, j’essaie de discuter de l’importance de la fiction pour offrir une vision anthropocentrique
de l’histoire. En lisant différents récits de la mémoire de guerre, je discute de la contingence et de
la contiguïté de l’histoire et de la mémoire et de la façon dont les souvenirs traumatisants peuvent
influer sur la perception de son histoire. J’examine ensuite les récits à travers le prisme de la notion
de « mémoire multidirectionnelle » de Michael Rothberg pour mettre en évidence le potentiel
collaboratif des expériences non hégémoniques. Je m’inspire de la compréhension de Cathy Caruth
du traumatisme pour démontrer la nature insaisissable des « affirmations de vérité » que cette
fiction pourrait fournir. In this paper, I explore the traumatic aftermath of the Lebanese Civil War on an individual
and collective levels. Through reading “The Confusion of Stones” and De Niro’s Game in tandem,
I attempt to discuss the importance of fiction in providing an anthropocentric view on history. By
reading different accounts of war memory, I discuss the contingency and contiguity of history and
memory and how traumatic memories can affect one’s perception of one’s history. I, then, examine
the narratives through the lens of Michael Rothberg’s notion of ‘multidirectional memory’ to
showcase the collaborative potential of non-hegemonic experiences. I draw on Cathy Caruth’s
understanding of trauma to demonstrate the elusive nature of the ‘truth claims’ this fiction might
provide.
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.