Show item record

dc.contributor.advisorRichard, Lucie
dc.contributor.advisorBernard, Laurence
dc.contributor.authorMaaroufi, Saoussen
dc.date.accessioned2022-11-17T15:08:02Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2022-11-17T15:08:02Z
dc.date.issued2022-05-13
dc.date.submitted2021-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/27225
dc.subjectPrévention et contrôle des infectionsfr
dc.subjectFormation numériquefr
dc.subjectFormation continuefr
dc.subjectInfirmièresfr
dc.subjectNursesfr
dc.subjectE-learningfr
dc.subjectInfection prevention and controlefr
dc.subjectContinuing trainingfr
dc.subjectWeb-based learningfr
dc.subject.otherHealth Sciences - Nursing / Sciences de la santé - Soins infirmiers (UMI : 0569)fr
dc.titleValidation d’une proposition de modules de formation numérique continue en prévention et contrôle des infections destinée aux infirmières dans un centre hospitalo-universitaire à Montréalfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineSciences infirmièresfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Sc.fr
dcterms.abstractLa prévention et contrôle des infections (PCI) est un critère majeur pour qualifier la qualité de soins dans les services et contrôler les taux des infections nosocomiales. La formation continue demeure une des principales composantes de la prévention des infections. Malgré un intérêt pour la formation continue en PCI, des besoins à ce sujet ont été récemment exprimés par les professionnels de santé d’un établissement de santé. Cette étude qualitative descriptive a pour but de valider une proposition de modules de formation numérique continue en PCI destinées aux infirmières d’un établissement de santé à Montréal. Pour ce faire, trois entrevues de groupe ont été réalisées auprès de 8 participantes et une analyse thématique a été effectuée à partir de leurs verbatim. Quatre axes thématiques ont été dégagés, soit l’appréciation du plan de formation, les pistes d’amélioration du plan de formation, les retombées de la formation, ainsi que les barrières à la modification de la pratique clinique. Les résultats révèlent une appréciation du format numérique, de l’accessibilité et des stratégies d’enseignement choisies de la part des participantes. Des pistes d’amélioration ont également été formulées afin de bonifier le plan de formation initial.fr
dcterms.abstractInfection prevention and control (IPC) is a major criterion for qualifying the quality of care in the departments and controlling the rates of nosocomial infections. Continuing education in IPC remains one of the main components of infection prevention. Despite an interest in continuing education in PCI, needs on this subject have recently been expressed by health professionals in a health establishment. Based on a needs analysis, a continuous digital training plan in IPC was developed by the research team. This descriptive qualitative study aims to describe the perception of nurses regarding the validation of a proposal for continuous digital training modules in IPC intended for nurses in a health care establishment in Montreal. To do this, three virtual focus groups and group interviews were conducted with 8 participants and a thematic analysis was carried out based on their verbatim. Four thematic axes were identified, namely the assessment of the training plan, the strengths, the avenues for improving the training plan, the benefits of the training, as well as the barriers to the modification of clinical practice. The main results analyzed reveal an appreciation Participants appreciate the digital format, accessibility and the teaching strategies chosen by the participants. Areas for improvement have also been formulated to improve the initial training plan.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.