Show item record

dc.contributor.advisorHamel, Sylvie
dc.contributor.advisorJacquemont, Sébastien
dc.contributor.authorDiop, Mame Seynabou
dc.date.accessioned2022-11-10T21:20:01Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2022-11-10T21:20:01Z
dc.date.issued2022-03-31
dc.date.submitted2021-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/27141
dc.subjectCognitionfr
dc.subjectCNVfr
dc.subjectScoresfr
dc.subjectGénétiquefr
dc.subjectGeneticfr
dc.subject.otherBiology - Bioinformatics / Biologie - Bio-informatique (UMI : 0715)fr
dc.titleCombinaison de différents scores génétiques pour mieux évaluer l’impact des CNV sur la cognitionfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineBio-informatiquefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Sc.fr
dcterms.abstractStandard genetic diagnostic practices identify rare (unhealthy) deleterious genetic variations such as copy number variants (CNV) in 10 to 15% of children referred to neurodevelopmental and child psychiatry clinics [36]. Indeed, CNV are associated with a risk of neurodevelopmental disorders characterized by varying degrees of cognitive impairment, including schizophrenia, autism spectrum disorders and intellectual disability [61]. In Dr Jacquemont laboratory, Huguet and al. [36,37] quantified the effects of CNV on cognition using genetic scores. Indeed, a genetic score is a numerical, continuous or categorical value that can be attributed to a given gene in any experiment and which makes it possible to evaluate its level of interest or to quantify its importance in the experiment itself [124 ]. However, this quantification is done by using the scores individually while the scores have different functions; what Huguet and al. [36, 37] do not take into account in their quantification. Our study aims to quantify the effects of CNV on cognition by combining several genetic scores in order to take into account all the biological dimensions. To do this, we set up a composite score. The latter consists of grouping individual measures into an aggregate measure in order to determine different aspects of a conceptual model. Our results show that a composite score is associated with a greater reduction in intelligence quotient (IQ) compared to studies that use scores individually. This differential effect shows the importance of studying the loss of IQ by considering all the biological dimensions (combining the scores) rather than a single biological dimension.fr
dcterms.abstractLes pratiques de diagnostic génétique standard identifient les variations génétiques délétères (dangereuses pour la santé) rares. Parmi ces variations, on peut citer les variations du nombre de copies (CNV) qui sont présentes chez 10 à 15% des enfants référés aux cliniques de neuro-développement et de pédopsychiatrie [36]. En effet, les CNV sont associées à un risque de troubles neuro-développementaux caractérisés par divers degrés de déficience cognitive, notamment la schizophrénie, les troubles du spectre autistique et la déficience intellectuelle [61]. Dans le laboratoire du Dr Jacquemont, Huguet et al. [36,37] ont effectué la quantification des effets des CNV sur la cognition en utilisant les scores génétiques. En effet, un score génétique est une valeur numérique, continue ou catégorielle pouvant être attribuée à un gène donné dans une expérience quelconque et qui permet d’évaluer son niveau d’intérêt ou de quantifier son importance dans l’expérience en soi [124]. Cependant, cette quantification est faite en utilisant les scores de façon individuelle alors que les scores ont des fonctions biologiques différentes; ce que Huguet et al. [36, 37] ne prennent pas en compte dans leur quantification. Notre étude vise à quantifier les effets des CNV sur la cognition en combinant plusieurs scores génétiques afin de prendre en compte toutes les dimensions biologiques. Pour ce faire, nous mettons en place un score composite. Ce dernier consiste à regrouper des mesures individuelles en une mesure globale visant à déterminer différents aspects d’un modèle conceptuel. Nos résultats montrent qu’un score composite est associé à une plus importante réduction du quotient intellectuel (QI) comparé aux études qui utilisent les scores de façon individuelle. Cet effet différentiel montre l’importance d’étudier la perte de QI en prenant en compte toutes les dimensions biologiques (combinant les scores) plutôt qu’une seule dimension biologique.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.