Show item record

dc.contributor.advisorMelançon, Benoît
dc.contributor.authorAmann, Flora
dc.date.accessioned2021-01-28T20:46:59Z
dc.date.availableMONTHS_WITHHELD:60fr
dc.date.available2021-01-28T20:46:59Z
dc.date.issued2020-09-23
dc.date.submitted2020-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/24630
dc.subjectXVIIIe sièclefr
dc.subjectXIXe sièclefr
dc.subjectsurditéfr
dc.subjectromanfr
dc.subjecthistoire des représentationsfr
dc.subjecteighteenth centuryfr
dc.subjectnineteenth centuryfr
dc.subjectdeafnessfr
dc.subjectnovelfr
dc.subjecthistory of representationsfr
dc.subject.otherLiterature - General / Littérature - Généralités (UMI : 0401)fr
dc.titleSourds et muets entre savoir et fiction au tournant des Lumièresfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineLittératures de langue françaisefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelDoctorat / Doctoralfr
etd.degree.namePh. D.fr
dcterms.abstractAu carrefour de l’histoire des idées linguistiques et de l’histoire des représentations, cette thèse étudie les discours savants et fictionnels sur la surdité au tournant des Lumières. Cette période correspond à des changements qui ont affecté le cours de l’histoire des sourds en France et la façon dont ils étaient perçus. L’apparition d’un discours spécialisé sur la surdité, la création d’institutions consacrées à l’éducation collective des sourds et l’élaboration d’un langage gestuel destiné à leur alphabétisation, marquent les débuts de l’insertion des sourds dans la société. Pédagogues et philosophes ne sont pas les seuls à débattre de la surdité ; les sourds et leur éducation passionnent aussi les romanciers et les auteurs de fictions courtes. Le roman sentimental s’approprie le personnage muet et son langage gestuel, parfois en le dissociant de la surdité. Ce n’est pas tant la surdité que la mutité, qui semble avoir intéressé les romanciers, sans doute parce qu’elle permettait d’interroger la fonction sociale de la parole. Dans leurs oeuvres, les (sourds)-muets romanesques révèlent par contraste les dérèglements de la parole provoqués par la Révolution. L’objectif de ce travail est double. Il s’agit d’abord de replacer les discours sur la surdité dans le contexte savant du tournant des Lumières et de montrer leur pertinence pour comprendre les mutations linguistiques, anthropologiques et philosophiques qui le caractérisent. Il s’agit ensuite de montrer, grâce à l’histoire des représentations, comment savoirs et fictions se rencontrent dans le travail de métaphorisation dont la surdité est l’objet au tournant des Lumières.fr
dcterms.abstractAt the intersection of the history of linguistic ideas and the history of representations, this thesis studies scholarly and fictional discourses on deafness between the final years of the Ancien Régime and the beginning of the Restoration (1776-1815). This period covers the years where the Abbé de L'Épée and the Abbé Sicard carried out their work. It matches the period of changes in the course of the history of the deaf people in France and how they were considered. The emergence of a specialist discourse on deafness, the setting up of institutions dedicated to the collective education of deaf people and the development of sign language and their literacy, mark the beginning of the integration of deaf people into society. Educators and philosophers are not the only ones to talk about deafness; the deaf people and their education also entrhal novelists and authors of short fiction. The sentimental novel seized the silent character and its sign language, sometimes separating him from deafness. Without doubt, the novelists have been interested much more by muteness than deafness, because the former enabled them to question the social function of speech. In their works, the novelists use contrast to reveal the malfunction of speech caused by the Revolution. The aim of this thesis is twofold. First, we put speech on deafness back in the scholarly context of the times and explain how it helps us understand the linguistic, anthropological and philosophical changes of this period. Secondly, through the history of the representations, we show how knowledge and fiction meet in the process of metaphorization of the idea of deafness of the end of the eighteenth century.fr
dcterms.languagefrafr
UdeM.ORCIDAuteurThese0000-0002-4171-6975fr


Files in this item

PDF
Under embargo until: 2025-09-23

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.