Show item record

dc.contributor.advisorCardinal, Jacques
dc.contributor.authorDesmeules-Doan, Virginie
dc.date.accessioned2021-01-12T13:59:23Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2021-01-12T13:59:23Z
dc.date.issued2020-12-16
dc.date.submitted2020-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/24183
dc.subjectPhénoménologiefr
dc.subjectChristianismefr
dc.subjectReligionfr
dc.subjectThéologiefr
dc.subjectTheologyfr
dc.subjectChristianityfr
dc.subjectImmanencefr
dc.subjectTranscendancefr
dc.subjectTranscendencefr
dc.subjectChairfr
dc.subjectFleshfr
dc.subjectHetero-affectionfr
dc.subjectSelf-affectionfr
dc.subjectAuto-affectionfr
dc.subjectHétéro-affectionfr
dc.subjectCorpsfr
dc.subjectBodyfr
dc.subjectPhenomenologyfr
dc.subject.otherLiterature - Comparative / Littérature - Comparée (UMI : 0295)fr
dc.titleLa chair, entre immanence et transcendance : lecture du corps chez J.-K. Huysmans et Georges Bernanosfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineLittérature comparéefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréal
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractLe présent mémoire explore la problématique du corps où s’articule la phénoménologie de la chair de Michel Henry et le concept d’angoisse de Kierkegaard par une analyse d’En Route (1895) de J.-K. Huysmans et de Sous le soleil de Satan (1926) de Georges Bernanos. D’ailleurs, le choix de l’écriture romanesque pour « rendre sensible » le mystère de Dieu, lui prêter figure et contours, chair et matière dans des personnages fictifs s’inscrit de plein pied dans la pensée chrétienne de l’Incarnation, puisque le christianisme est justement une religion de l’incarnation des réalités éternelles et absolues dans le relatif et le contingent. D’abord, le cadre théorique d’une philosophie de le la chair conceptualisée dans Incarnation (2000) de Michel Henry nous servira de cadre théorique principal pour penser le rapport qu’entretient le corps avec l’immanence et la transcendance, c’est-à-dire les régimes d’auto-affection et d’hétéro-affection. Ensuite, dans le deuxième chapitre, nous prendrons la mesure de la récupération du concept d’angoisse de Kierkegaard par Henry dans Incarnation. Outre le dialogue entre ces deux philosophes de la subjectivité pathétique, les pensées phénoménologiques respectives de Merleau-Ponty et de Jean- François Lavigne nous permettront de mettre à l’épreuve la thèse principale henryenne d’une immanence absolue. Ce travail s’inscrit au carrefour de la littérature, de la philosophie et de la théologie.fr
dcterms.abstractThis thesis explores the question of the body, where Michel Henry’s phenomenology of the flesh and Kierkegaard's concept of anxiety are articulated by an analysis of J.K. Huysmans’ En Route (1895) and George Bernanos’ Sous le soleil de Satan (1926). The choice of fiction to render the mystery of God "perceptible"- to give God shape and form, flesh and substance - through fictional characters is fully in line with the Christian belief in the Incarnation, as Christianity is indeed a religion characterized by the incarnation of eternal and absolute realities in the relative and the contingent. The theoretical framework of the philosophy of the flesh conceptualized in Michel Henry’s Incarnation (2000) will serve as our principal theoretical framework for thinking about the relationship that the body maintains with immanence and transcendence; that is to say, the institutions of self-affection and hetero-affection. In the second chapter, we will evaluate Henry’s reclaiming of Kierkegaard's concept of anxiety in Incarnation. In addition to the dialogue between these two philosophers of pathetic subjectivity, the phenomenological thought of Merleau-Ponty and Jean-François Lavigne will allow us to test Henry’s principal thesis of absolute immanence. This research is at the crossroads of literature, philosophy, and theology.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.